DAT: Ingen social dumping hos os

DAT afviser systematisk brug af litauiske piloter og kabinepersonale på flyvninger i samt til og fra Danmark.

Administrerende direktør og stifter af Danish Air Transport (DAT), Jesper Rungholm, bragte sig selv i offentlighedens søgelys, da han for nylig som pilot på selskabets MD83-fly holdt politiske dundertaler for deltagere, der var på vej hjem fra Folkemødet på Bornholm.

De ufrivillige tilhørere til den luftfartsdirektørens politiske manifestationer var fagforeningsfolk, organisationsfolk og politikere på vej tilbage til hovedstaden. Flere har tydeligvis været pikerede over, at de udover at skulle betale en høj pris for flybilletten var tvangsindlagt til at høre på Rungholms forklaringer på, hvorfor DAT ikke havde tegnet overenskomst med Flyvebranchens Personale Union for sine kabineansatte.

I sidste uge kom der mange reaktioner på den særlige udgave af “Speakers Corner“, der var flyttet op i fem kilometers højde. En af reaktionerne var beskyldninger om, at DAT systematisk benyttede fly og personale fra sit litauiske datterselskab DOT LT på ruter i samt til og fra Danmark.

Men administrerende direktør Jesper Rungholm afviser, at man bruger den litauiske model til at drive luftfart i Danmark.

“Vi beskæftiger et litauisk Saab 340 fly på ruten fra Esbjerg til Stavanger, men vi bruger danske besætninger på tilsvarende betingelser som DAT. Vi har bevidst undgået at bruge litauisk personale i Danmark,“ præciserer luftfartsdirektøren og karakteriserer beskyldningerne som “det rene vås“.

Det kan dog i få tilfælde hænde, at litauiske DOT LT kommer til at operere en flyvning på en dansk DAT-rute. Det sker i de få tilfælde, hvor DAT-fly får tekniske vanskeligheder, at der kan disponeres fly fra det litauiske datterselskab.

“Det er uhyre sjældent, at det sker. Jeg kan ikke på stående fod huske, hvornår vi sidst har haft DOT LT og personale herfra til at operere på en af vores danske ruter,“ siger Jesper Rungholm. Han ser heller ikke noget forkert i det, når det sker, idet andre flyselskaber også indlejer erstatningskapacitet fra lavomkostningslande i tilfælde af tekniske problemer.

Bruger DOT LT på internationale markeder
Skal Danish Air Transport Group ud på de internationale markeder og byde på flyvninger, er det dog nødvendigt at benytte det litauiske datterselskab for at vinde kontrakterne.

“Når vi bliver ramt af konkurrence på de internationale kontrakter, benytter vi DOT LT. Vi har netop fået nye kontrakter i Senegal og Ækvatorialguinea. Her kan vi ikke konkurrere på pris og tjenestevilkår, hvis vi skal bruge vores danske flyselskab.“

Det er dog ikke altid, at det kan lade sig gøre, at benytte DOT LT, da det også handler om ledig flykapacitet. Således beskæftiger DAT i øjeblikket et fly i Yemen med dansk besætning og en litauisk mekaniker. Flyet skal inden længe hjem til et større eftersyn, og derefter bliver DOT LT sat ind på operationen.

DOT LT er Litauens største flyselskab og blev etableret af Danish Air Transport for mere end 10 år siden. Flyselskabet blev oprettet for at sikre en mere “effektiv omkostningsstruktur“, idet lønninger til eksempelvis kabinepersonale og mekanikere på det tidspunkt blot var en tredjedel af danske lønninger.

Det litauiske flyselskab har i dag otte fly i flåden samt op imod 100 ansatte. Udover Saab 340-flyet er det fly af typen ATR42 og ATR72, der beskæftiges i selskabet.