Et af ATR72-200 flyene fra DOT LT i lufthavnen i Lampedusa. Bemærk navnet på siden. (Foto: DAT)

DAT i luften med nyt italiensk selskab

VolidiSicilia er navnet på DAT’s nye italienske datterselskab, som flyver mellem Sicilien og to italienske småøer i Middelhavet.

Danish Air Transport (DAT) fik tidligere på året tildelt en kontrakt om at servicere en række ruter mellem Sicilien og de små italienske øer Lampedusa og Pantelleria, der ligger i Middelhavet mellem Sicilien og Tunesien.

DAT har derfor netop udstationeret tre ATR72-200 turboprop-fly fra sit litauiske datterselskab DOT LT på Lampedusa og Pantelleria og indledt flyvningerne på fem ruter.

DAT flyver under navnet VolidiSicilia – Sicilien-flyet – fra Lampedusa til Catania og Palermo på Sicilien, mens der fra Pantelleria flyves til Catania, Palermo og Trapani, som ligeledes ligger på Sicilien.

”Vi er kommet godt fra start, og italienerne har taget rigtigt godt imod os. De eneste problemer har været, at vi en af dagene ikke kunne flyve fra Lampedusa, fordi færgen til fastlandet lå i havn til service. Og da lufthavnen ligger lige ved havnen, blokerede færgen for udflyvningen,” fortæller Jesper Rungholm, DAT’s administrerende direktør, til CHECK-IN.dk.

På Pantelleria måtte flyvningerne ligeledes indstilles en af de første dage på grund af dårligt vejr. Men det har DAT været forberedt på, da øen har specielle vejrforhold og derfor også er en CAT C-lufthavn. Problemet med færgen på Lampedusa har Jesper Rungholm til gengæld tænkt sig at tage op med de italienske myndigheder, fortæller han.

Ingen lokal modstand
De ruter, som DAT/DOT betjener, er såkaldte PSO-ruter (Public Service Obligations, red.), hvor den italienske stat yder en underskudsdækning som kompensation for manglende indtjening ved at flyve til udkantsområder med et svagt passagergrundlag.

Ruterne blev tidligere betjent af italienske Mistral Air, der valgte at lukke sin ATR-produktion ned, hvilket gav DAT mulighed for at komme ind. DAT var den eneste officielle budgiver på ruterne, og det har haft betydning for den modtagelse, som DAT har fået på de syditalienske øer.

”Ofte møder man en vis modstand fra lokale parter, hvis man vinder en kontrakt i konkurrence med lokale selskaber. Men ingen italienske selskaber ville byde på kontrakten, så vi har ikke mødt nogen modstand, men er tværtimod blevet taget rigtigt godt imod,” siger Jesper Rungholm.

Op til 200.000 passagerer om året
DAT har fået en treårig kontrakt på ruterne, hvor man skal transportere op til 200.000 passagerer om året. I sommermånederne har man tre ATR72-200 fly fra DOT udstationeret, mens der om vinteren kun er to fly på øerne. Det skyldes, at ruterne Catania-Lampedusa og Catania-Pantelleria kun er sommerruter, mens de øvrige ruter flyves hele året.

Udvidelsen med de nye ruter i Italien svarer til en årlig passagervækst på 50 procent i forhold til det antal rutepassagerer, som DAT hidtil har fløjet med på sine faste ruter i Danmark og Norge.

Italienske kabinemedarbejdere
DAT’s italienske selskab har omkring 30 ansatte. Piloterne kommer fra DOT og er af forskellige nationaliteter, mens hovedparten af kabinebesætningen er italienere.

De italienske myndigheder kræver nemlig, at der minimum skal være ét italiensktalende besætningsmedlem i kabinen, og DAT har således ansat en række italienske kabinemedarbejdere på lokale aftaler.

Relaterede artikler:

DAT på nye opgaver i Spanien

DAT på vej mod milliarden

DAT opretter datterselskab i Italien