Norwegian-fly i Midtjyllands Lufthavn. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

DAT og SAS afviser at hjælpe midt- og vestjyder

Hverken Danish Air Transport eller SAS har mod på at konkurrere med Norwegian på indenrigsruten til Karup og give det midt- og vestjyske erhvervsliv de ekstra daglige afgange, som de kraftigt efterspørger.

Blandt de midt- og vestjyske erhvervsvirksomheder længes man tilbage til tiden før Cimber Sterlings konkurs den 3. maj i år. Her havde man til sidst syv daglige flyvninger mellem Karup og Københavns Lufthavn. Det gav gode muligheder for at vælge lige præcis den afgang som passede bedst til det møde eller den konference man skulle til i København eller til det fly man skulle med videre ud i verden.

Siden konkursen har erhvervslivet måtte tage til takke med det norske lavprisselskab Norwegian, der i øjeblikket flyver mellem Karup og København fire gange dagligt på hverdage. I januar og februar næste år indskrænkes det til tre daglige returflyvninger. Altså under det halve antal frekvenser i forhold til før i tiden.

Men regionens erhvervsliv skal ikke regne med hjælp fra de to andre aktører på det danske indenrigsmarked, Danish Air Transport og SAS, til at få en bedre betjening af indenrigsruten.

”Vi har nok at gøre med at operere de eksisterende ruter til at vi også kan kaste os over Karup,” siger Danish Air Transports direktør Jesper Rungholm.

Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj i år gik Danish Air Transport allerede samme aften ind på Cimbers indenrigsruter fra København til Sønderborg og Bornholm.

”Vi har fået 180.000 ekstra passagerer om året alene på ruten til Bornholm. Vi ville ikke være i stand til at håndtere yderligere 180.000 passagerer,” forklarer Jesper Rungholm og fortsætter:

”Men vi holder naturligvis øje med hvad der sker på Karup-ruten.”

Ikke i kortene
Efter Cimber Sterlings konkurs stod Billund Lufthavn uden indenrigsrute til København i mere end 100 dage. Den 13. august valgte SAS at genåbne ruten ved at få selskabet Cimber A/S til at betjene ruten fem gange dagligt på hverdage med en 66-personers ATR-72 maskine på vegne af SAS. At etablere et lignende set-up på ruten til Karup lægger dog ikke lige umiddelbart i kortene hos SAS.

”Vi kommer ikke til at gøre noget på Karup-ruten lige nu. Vi vil hellere fokusere på at få ruten til Billund op at flyve,” siger SAS’ danske pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.

Foruden Billund, så betjener SAS indenrigsruterne fra København til Aarhus og Aalborg.

Ikke nok til at fylde op
Kernen i problemet er, at Norwegians store Boeing 737-800 jetfly med plads til op til 189 passagerer, reelt er alt for store til Karup-ruten. Passagergrundlaget er kun tilstrækkeligt til højest fire daglige afgange med de store fly. Der er ganske enkelt ikke passagerer nok til at fylde flyene tilstrækkeligt op fem, seks eller syv gange om dagen hver vej.

Her har Danish Air Transport’s fly en størrelse, der gør dem langt mere ideelle til at tilbyde mange frekvenser i løbet af dagen. Selskabets Dash 8-100 fly kan tage 37 passagerer, mens de største ATR-72 fly har plads til 66 passagerer.

Det mindste fly i SAS’ egen flyflåde er CRJ-900 flyet, der har plads til88 passagerer, mens Cimber A/S’ ATR-72 maskine har plads til 66 passagerer.

Læs også:

Norwegian skruer ned for Karup-rute
Norwegian på vanskelig mission i Karup
SAS: Vi vil ikke flyve til Karup