ATR72-200 fra Danish Air Transport. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

DAT og SAS udvider samarbejde

Med en ny aftale kan passagerer på Danish Air Transports nye Karup-rute checke bagage ind hele vejen, når de rejser videre med SAS fra CPH.

Når Danish Air Transport (DAT) den 29. marts overtager indenrigsruten mellem København og Karup fra Norwegian, så får passagererne til og fra Vestjylland ikke blot flere frekvenser og billigere billetter. De rejsende fra Karup får også muligheden for at checke deres bagage ind hele vejen igennem til slutdestinationen, hvis de i København skal flyve videre med SAS – der er lufthavnens største operatør med ruter til Europa, Nordamerika og Asien.

Det er resultatet af et udvidet samarbejde mellem DAT og SAS. I forvejen havde de to selskaber en såkaldt interline-aftale på DAT’s rute mellem København og Bornholm samt på DAT-ruten mellem Oslo og Stord i Norge. Nu har parterne også indgået en interline-aftale på Karup-ruten.

Vinge mod vinge
Norwegian forlader ruten sidst i marts efter knap tre år som ene-operatør på ruten. Selskabet gik ind på ruten få dage efter Cimber Sterlings konkurs i maj 2012. Norwegian og Cimber Sterling havde kæmpet vinge mod vinge på ruten i 2010 men til sidst var Cimber Sterling alene.

Norwegian har dog haft svært ved at få økonomi i ruten, da selskabets fly var for store til at det kunne betale sig at flyve tilstrækkeligt mange gange på en dag til at gøre ruten tilstrækkelig attraktiv for forretningsrejsende. Siden oktober 2013 har Danish Air Transport opereret ruten på vegne af Norwegian med et mindre ATR72-fly. Og det er sandsynligvis det fly, der fortsat skal betjene ruten. I store dele af marts måned er det dog et af DAT’s nyindkøbte Airbus A320-fly, der tager turene frem og tilbage mellem heden og hovedstaden. Det sker for at give DAT’s nye Airbus-besætninger den fornødne træning inden chartersæsonen sætter ind.

Med flere daglige afgange end Norwegian, et stort morgenfly, salgskontor i Karup Lufthavn og interline-aftalen med SAS håber DAT at kunne vende udviklingen på den skrantende rute og få passagererne tilbage. Målet er således 250.000 passagerer om året.

Foto: Morten Lund Madsen.