- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

DAT vil overtage driften af Midtjyllands Lufthavn

Danish Air Transport vil gerne overtage driften af den underskudsgivende Midtjyllands Lufthavn. Men lufthavnen er ikke interesseret.

Danish Air Transport (DAT) tilbyder at overtage driften af den underskudsgivende Midtjyllands Lufthavn. DAT står med sin indenrigsrute til København står for 95 procent af lufthavnens passagerer.

Men lufthavnsbestyrelsen vil hellere have DAT til at sætte større fly ind på ruten til København, skriver Viborg Stifts Folkeblad.

”Vi har foreslået bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn, at vi overtager hele driften af lufthavnen. Men det er man åbenbart ikke interesseret i, selvom den årligt giver et underskud på fire-fem millioner,” siger Jesper Rungholm til avisen.

Ulrik Wilbek (V), Viborg-borgmester og næstformand for Midtjyllands Lufthavn, bekræfter både tilbud og afslag.

”Erhvervslivet i Midt- og Vestjylland er meget afhængig af, at vi har en lufthavn, og for Viborg Kommune ville det være en katastrofe, hvis vi ikke havde lufthavnen,” siger Ulrik Wilbek til avisen som forklaring på, at den kommunalt ejede lufthavn ikke er interesset i at gøre sig endnu mere afhængig af et enkelt flyselskab.

Passagertallet falder
Lufthavnen i Karup har i flere år givet million-underskud og ventes også at gøre det i år.

I 2017 mistede lufthavnen 5,6 procent af passagerene i forhold til året før på trods af nye charterflyvninger i højsæsonen. I alt var der 146.262 rejsende passagerer sidste år.

I de første seks måneder af 2018 er antallet af passagerer faldet med 2,6 procent. I alt var der 72.862 passagerer i første halvår 2018. Det er 1.954 færre end i samme periode året før.

DAT: Passagerafgift er for høj
Jesper Rungholm mener, at lufthavnens passagerafgift på 150 kroner per afrejsende er i vejen for, at der for alvor kan komme flere privatrejsende på ruten til København.

”Midtjyllands Lufthavn har jo landets suverænt højeste passagerafgift, efter at Københavns Lufthavne fra april satte sin ned til 100 kroner for indenrigsrejsende. Med en afgift på 150 kroner er der jo ikke meget fortjeneste tilbage, når vi eksempelvis sælger billetter til 199 kroner,” siger han til Viborg Stifts Folkeblad.

Ifølge Ulrik Wilbek skyldes den nedadgående passagerkurve, at en del rejsende, trods mange daglige afgange, ikke altid kan komme med det fly, de ønsker, på især morgenafgange fra Karup og afgange fra København om eftermiddagen. Større fly på de mest populære afgange er derfor et stort ønske hos lufthavnsbestyrelsen.

Ønske om ATR72 på flere afgange
DAT flyver op til ni gange på hverdage i hver retning mellem Karup og København. Otte af disse afgange betjenes med ATR42-fly, mens blot en enkelt afgang har ATR72 i trafikprogrammet. Førstnævnte har plads til 46 passagerer, mens der er 20 flere sæder i ATR72´eren.

Lufthavnens chef Frans Bjørn-Thygesen sagde tidligere i juli til CHECK-IN.dk, at man håber på at få flere ATR72 efter sommerferien.

Dengang lød svaret fra Jesper Rungholm: ”Der er ingen tvivl om det ville være skønt at have et 150-sæders fly, der kan flyve om morgenen. Vi er dog ikke misfornøjet med belægningen, som det ser ud lige nu. Vi er løbet tør for ATR72´ere og er i markedet for at kigge efter flere fly.”

 

Relaterede artikler:

Tilbagegangen fortsætter i Midtjyllands Lufthavn

Tredje charterarrangør i Midtjyllands Lufthavn

DAT øger med 25 procent i Midtjyllands Lufthavn