DAT på vej mod milliarden

Danish Air Transport-koncernen omsatte i 2017 for næsten 900 millioner kroner, og selskabets administrerende direktør kalder årsresultatet for ‘bundsolidt’.

Danish Air Transport Holding A/S har havde i 2017 sit hidtil bedste år. Den danske luftfartskoncern med datterselskaberne Danish Air Transport A/S, Danish Air Leasing A/S samt litauiske UAB DOT, leverede sidste år et rekordresultat på 47,4 millioner kroner før skat.

Resultatet blev skabt på baggrund af en omsætning på 890,9 millioner kroner, hvilket er en fremgang på 12,4 procent i forhold til året før.

Som det ser ud lige nu, vil DAT-koncernen i 2018 passere milliarden på toplinjen, og der er også udsigt til, at bundlinjen kan følge efter. Allerede efter præsentationen af 2016-regnskabet blev forventningerne til de følgende tre år præsenteret. De lød på et overskud før skat på 40 millioner i 2017, 50 millioner i 2018 samt 60 millioner i 2019.

Det mål blev fuldt ud indfriet i 2017, og der er da også tilfredshed at spore hos administrerende direktør Jesper Rungholm.

“Det er et bundsolidt og rigtig godt resultat,” siger DAT-direktøren til CHECK-IN.dk.

Mere konservativt udtrykt var det dog i årsrapporten. “Resultatet er i et vist omfang tilfredsstillende og bedre end forventet,” hedder det således i ledelsens kommentar til årsregnskabet.

Leasingselskab tjener pengene
Hovedparten af overskuddet er tjent hjem i Danish Air Leasing, der ejer DAT-flyene og lejer dem ud til driftsselskabet Danish Air Transport. Hele 40,9 millioner kroner af overskuddet på 47,4 millioner kommer fra leasingselskabet, så der er stadig et stykke vej før den primære forretning når det rette indtjeningsniveau.

“Vi er først tilfredse, når driften alene kan bære. Der mangler vi stadig 10 til 15 milioner kroner,” understreger Jesper Rungholm.

Allerede nu kan DAT-koncernen se frem til et resultat for 2018, der er noget bedre end i 2017. Det vil blive godt hjulpet på vej af en afgiftsnedsættelse i Københavns Lufthavn, der på indenrigs- og charterdriften vil reducere omkostningerne med omkring 16 millioner kroner årligt.

Herudover har DAT netop fået en større aftale på plads i Italien med kontrakt på en række såkaldte PSO-ruter (Public Service Obligations, red.), der alle har det til fælles, at den italienske stat yder en underskudsdækning som kompensation for manglende indtjening ved at flyve til udkantsområder med et svagt passagergrundlag.

 

Relaterede artikler:

DAT: Bedste sommer nogensinde

DAT flytter jobs til Litauen

Flyhandel sikrede overskuddet i Danish Air Transport

DAT øger omsætningen med 28 procent