Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

DAT: Passagerafgift vil ramme Udkantsdanmark

Hvis Enhedslistens forslag om en passagerafgift bliver en realitet, vil det især skade Udkantsdanmark, lyder advarslen fra Danish Air Transport, der flyver til Bornholm og Sønderborg.

Det vækker ikke just jubel i den danske luftfartsbranche, at Enhedslisten nu genopliver ideen om at indføre en afgift på 75 kroner for hver passager, der letter fra en dansk lufthavn.

Enhedslisten tager kravet om en flyafgift med til de kommende finanslovsforhandlinger med regeringen. Og det bringer direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport helt op i det røde felt. Selskabet overtog indenrigsruterne fra København til Sønderborg og Bornholm efter Cimber Sterlings konkurs i maj i år.

”De skulle skamme sig. En velfungerende infrastruktur er vital for at det her land kan komme på fode igen. Men Enhedslisten er københavnere, som ikke interesserer sig for Udkantsdanmark,” siger Jesper Rungholm, der forudser at bornholmerne kommer til at få en langt dårligere forbindelse til hovedstaden.

”De vil kunne mærke det på serviceniveauet. Vi ville blive nødt til at skære de tynde afgange midt på dagen og sent om aftenen væk,” forudser Jesper Rungholm fra Danish Air Transport, der i den kommende vintersæson vil flyve til og fra solskinsøen otte gange om dagen på hverdage.

Helt ny situation
Hos Norwegian, der gik ind på København- Karup umiddelbart efter konkurrentens konkurs, vil man overveje sin tilstedeværelse på ruten, hvis afgiften bliver en realitet.

”Det vil være en helt ny situation. Så må vi overveje hvad vi gør,” siger Norwegians danske kommunikationschef, Johan Bisgaard Larsen.

Det britisk-finske regionalflyselskab Flybe har gentagne gange siden Cimber Sterling-konkursen annonceret, at de agter at entrere det danske indenrigsmarked – uden at det endnu er blevet en realitet. Det skyldes angiveligt, at Flybe ikke har haft tilstrækkelig med ledig kapacitet. En passagerafgift vil sandsynligvis helt afholde Flybe fra en dansk entré.

Forslaget om en afgift på 75 kroner for hver passager, der letter fra en dansk lufthavn, vil ramme indenrigsflyvningen dobbelt så hårdt som udenrigsflyvningen, da afgiften på en returbillet inden for landets grænser vil blive pålagt en samlet afgift på 150 kroner.

Forslaget stod højt på SF og S’ lister med løfter i valgkampen for knap et år siden. Men forslaget blev begravet i foråret efter pres fra partiernes nye regeringsmakker, de radikale.