DAT sender tidligere Cimber-fly til Sicilien

Danish Air Transport er blevet hyret til at flyve ruteflyvning fra Sicilien til Italiens sydligste punkt, Middelhavsøen Lampedusa.

Med mindre end 48 timers varsel blev Danish Air Transport i sidste uge bedt om at stille på Sicilien med et fly til en række faste ruteflyvninger til Middelhavsøen Lampedusa. Fra onsdag aften har DAT således haft et ATR-72 fly i sving med at flyve passagerer på en wet lease-kontrakt for det schweiziske regionalflyselskab Darwin Airlines.

DAT-flyet er blevet sat til at flyve fra de sicilianske byer Palermo og Catania til øen Lampedusa. Mellem otte og 10 ben om dagen skal der flyves for schweizerne, der driver ruterne med støtte fra den italienske stat.

Flyet, der er sat på opgaven, er et ATR-72 fly med registreringsbogstaverne OY-RUG. Det er det ene af de i alt tre ATR-72 fly, som DAT endte med at købe fra boet efter Cimber Sterling.

Mål for illegale indvandrere
DAT skal indtil videre blot flyve 302 timer i september, men selskabet håber på, at kontrakten bliver forlænget. Tidligere opererede italienske Avanti Air ruten for Darwin Airlines. Men de blev fristet af et tilbud om at arbejde for airberlin i stedet.

Lampedusa ligger mere end 200 kilometer syd for Sicilien og er Italiens sydligste punkt, kun omkring 130 kilometer nord for Tunesien. Øens sølle 5.000 indbyggere ernærer sig primært ved turisme og fiskeri. Lampedusa er ofte første mål for mange illegale indvandrere fra Afrika, der søger arbejde og en bedre tilværelse i Europa. Denne flygtningestrøm tog til efter Jasminrevolutionen i Tunesien.