(Foto: Minna Tiirikainen)

DAT siger farvel til arbejdshest

Efter at have fløjet med både soldater og asylansøgere vinker Danish Air Transport snart farvel til det ene af selskabets to jetfly.

Det er ikke hver dag at et luftfartsselskab reducerer sin flåde af jetfly med 50 procent. Men det er tilfældet hos Danish Air Transport (DAT) når selskabet den 1. december vinker farvel til sit MD-87 fly og sender flyet retur til det leasingselskab, som ejer flyet.

MD-87’eren, der har registreringen OY-JRU, har været en sand arbejdshest i DAT’s karakteristiske mangefarvede bemaling. Et farvevalg der vækker opsigt og gør, at man aldrig er i tvivl om at der er tale om et DAT-fly. Æstetikken i farvevalget kan dog diskuteres.

Sammen med DAT’s andet jetfly, MD-83’eren OY-RUE, har MD-87’eren blandt andet gennem flere år stået for at transportere danske soldater frem og tilbage mellem Danmark og slagmarken i Afghanistan.

Flyet har også fløjet charter for blandt andet Primo Tours og løst et hav af ad-hoc charter opgave. DAT er således et af de selskaber som SOS International og andre assistanceselskaber trækker på når danskere skal flyves hjem fra uroområder med kort varsel.

Besatte kontroltårnet
I 2009 blev flyet midtpunkt i en kontroversiel sag om hjemsendelse af 22 afviste asylansøgere fra Irak. Irakerne havde taget ophold i Brorsons Kirke på Nørrebro i København. Efter flere dages belejring af kirken blev de fjernet af politiet og kørt til Sandholmlejren i Nordsjælland inden de skulle sættes på et fly til Irak.

Som en afledningsmanøvre over for en gruppe, der demonstrerede mod udvisningerne, havde politiet udkommanderet en større styrke til Roskilde Lufthavn. Det fik demonstranterne til at søge mod lufthavnen for at forsøge at standse hjemsendelsen. Samtidig blev asylansøgerne kørt fra Sandholmlejren til Odense Lufthavn og under stort politiopbud sat på OY-JRU, der fløj dem til Irak.

“Jeg har aldrig set så mange politifolk før. De satte sig simpelthen på det hele, selv kontroltårnet havde de besat,“ sagde Rolf Brems, dagligleder af tårnet i Odense Lufthavn, i 2009 til fyens.dk.

Særopgave for FIFA
DAT’s tilbageværende jetfly, OY-RUE, er lige nu beskæftiget på en særopgave for fodboldforbundet FIFA og læskedrikgiganten Coca-Cola. DAT-flyet transporterer således VM-pokalen rundt på en verdensturné forud for VM i Brasilien næste år. Da det ikke lykkedes det danske landshold at kvalificere sig til slutrunden er DAT-flyet og måske et par dommere det nærmeste nationen kommer den store fodboldbegivenhed.

Foto: Minna Tiirikainen