Administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport (Foto: DAT)

DAT: Sikkert at flyve til Sharm el-Sheik

Danish Air Transport er et af få europæiske selskaber, som fortsat flyver til Sharm el-Sheik i Egypten. Selskabet undgår dog at flyve ind over Sinai-halvøen.

Hovedparten af de europæiske flyselskaber indstillede for lidt over 2 ½ år siden alle flyvninger til og fra Sharm el-Sheik på sydspidsen af Sinai-halvøen i Egypten.

Det skete efter bombesprængningen af et russisk Airbus A321-fly fra selskabet MetroJet. Flyet var på vej fra Sharm el-Sheikh til Sankt Petersborg i Rusland, da det blev ramt af en bombesprængning og styrtede ned. Alle 224 ombordværende omkom ved flystyrtet. Myndighederne fandt siden beviser for, at eksplosiver var smuglet ind i lufthavnen i Sharm el-Sheik og gemt i A321-flyet.

I sidste uge besluttede endnu et selskab at indstille flyvningerne til Sharm el-Sheik. Det var Brussels Airlines, som har aflyst ni planlagte charterflyvninger for rejseselskabet Thomas Cook henover sommeren med henvisning til sikkerhedssituationen i området.

Frygt for angreb med antiluftskyts
Uroen i den nordlige del af Sinai-halvøen, hvor terrorgrupper hærger, indebærer en risiko ved overflyvning af området. Derfor advarer både europæiske og amerikanske luftfartsmyndigheder mod overflyvninger af Sinai-halvøen i flyvehøjder under 25.000 fod, da man frygter, at ekstremister vil angribe fly med antiluftskytsvåben. Amerikanske FAA advarer også mod at flyve til og fra lufthavne på Sinai-halvøen.

Enkelte europæiske flyselskaber flyver fortsat til Sharm el-Sheik – heriblandt det danske Danish Air Transport. DAT flyver to gange om ugen mellem Billund og Sharm el-Sheik med en Airbus 320-200 med gæster fra rejsebureauet Atlantis Rejser, og ifølge DAT er det helt forsvarligt, så længe man tager sine forholdsregler.

”Vi holder løbende grundigt øje med sikkerhedssituationen og følger de officielle anbefalinger fra luftfartsmyndighederne. Derfor har vi også valgt at lægge flyruten om, så vi ikke flyver ind over Sinai-halvøen, men tager en rute længere mod vest,” siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT, til CHECK-IN.dk.

”Det betyder desværre, at vi får en noget længere flyvetid. Det gælder især på hjemturen, hvor flyvetiden bliver forlænget med næsten en halv time,” siger han.

Holder tæt øje med sikkerhedssituationen
Ifølge Jesper Rungholm er der ingen risiko ved landing og take-off fra lufthavnen i Sharm el-Sheik. DAT har derfor heller ingen planer om at indstille flyvningerne til den egyptiske feriedestination, men selskabet holder tæt øje med sikkerhedssituationen i området.

”Vi har et særdeles kompetent safety-team, som på ugebasis vurderer, om det er sikkert at flyve til Sharm el-Sheik, og de får input fra en række forskellige tjenester,” siger Jesper Rungholm.

Blandt de få andre europæiske selskaber, der flyver til Sharm el-Sheik, er ifølge Aviation Safety Network belgiske TUI fly, schweiziske Germania Flug, italienske Neos og de to polske selskaber Enter Air og Small Planet Airlines Polska.

Derudover flyver en række selskaber fra Ukraine, Hviderusland, Tyrkiet og Mellemøsten også til Sharm el-Sheik. Flere egyptiske flyselskaber betjener også destinationen, heriblandt Air Cairo, som flyver mellem København Lufthavn og Sharm el-Sheik.

 

Relaterede artikler:

DAT-direktør: En weekend i helvede

Genåbner Egypten-rute

Flystyrt har kostet 224 mennesker livet