ATR 42-fly fra Danish Air Transport. (Foto: DAT)

DAT skal betjene tre svenske ruter

Danish Air Transport er blevet hyret til at flyve på svenske indenrigsruter af to af de selskaber, der har overtaget ruter efter Nextjets konkurs.

Den svenske transportstyrelse, Trafikverket, besluttede for nyligt at tildele flyselskabet Amapola Flyg trafikken på tre af de svenske indenrigsruter, som tidligere blev fløjet af flyselskabet Nextjet, der indgav konkursbegæring den 17. maj i år.

Det drejer sig om ruterne fra Stockholm Arlanda til lufthavnene i Hemavan, Vilhelmina og Lycksele i det nordlige Sverige.

Det Stockholm-baserede Amapola Flyg har imidlertid kun to passagerfly i sin flåde – begge Fokker F50 med plads til 50 passagerer, og disse fly er i øjeblikket beskæftiget med indenrigsflyvninger for de svenske selskaber BRA og Sparrow Aviation.

Amapola har derfor været nødt til at wetlease fly hos Danish Air Transport (DAT) og polske Sprint Air for at kunne starte trafikken op igen fra 1. juli, som den svenske transportstyrelse har ønsket.

Kontrakt for fire måneder
”Vi skal flyve på ruterne fra Stockholm til Vilhemina og Lycksele på en wetlease-kontrakt, og kommer derfor at basere en ATR-42 i Vilhemina. Det bliver formentlig et fly fra vores litauiske datterselskab DOT,” fortæller DAT’s administrerende direktør, Jesper Rungholm, til CHECK-IN.dk.

Kontrakten lyder i første omgang på fire måneder, hvorefter Amapola Flyg forventes at kunne operere ruterne med egne fly. Sprint Air skal samtidig betjene ruten til Hemavan, hvor selskabet indsætter en SAAB 340A med plads til 33 passagerer.

For at sikre, at ruterne til de tre nordsvenske destinationer hurtigst muligt bliver trafikeret igen, har Trafikverket benyttet en nødprocedure i EU’s luftfartsforordning og lavet en kontrakt med Amapola Flyg for en periode på syv måneder, mens den videre betjening af ruterne frem til oktober 2019 er blevet sendt i offentligt udbud.

DAT ind på rute til Ålandsøerne
DAT kommer også til at betjene en anden tidligere Nextjet-rute – ruten mellem Stockholm Arlanda og Mariehamn på Ålandsøerne, hvor DAT ligeledes indsætter en ATR-42 i fire måneder, oplyser Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Denne rute skal DAT flyve for selskabet Leap – et norsk selskab, der indtil for nyligt hed NextMove, og som har overtaget resterne af det konkursramte Nextjet. For at undgå forvekslinger mellem de to selskabsnavne har NextMove ændret navn til Leap.

Leap/NextMove driver i dag en rute mellem Oslo og Ørland Lufthavn, og her er DAT ligeledes hyret ind som operatør.

 

Relaterede artikler:

Nextjet-konkursbo overtages af Air Scandic

Endnu et svensk flyselskab tager over efter Nextjet

Svenske flyruter uden betjening i flere måneder