OY-RUU i Billund Lufthavn. (Foto: Kim Wolff)

DAT skal flyve A321 for SkyTeam-selskab

Danish Air Transport skal i de kommende fire og en halv måned beskæftige den seneste tilkomne Airbus A321 for et SkyTeam-selskab.

Man spilder ikke tiden hos Danish Air Transport (DAT), der i øjeblikket har mange ACMI-opgaver for flyselskaber, der ikke selv har den fornødne fly- og pilotkapacitet til rådighed.

Således købte DAT i april det største fly i selskabets historie. Det var en Airbus A321-200, der blev hentet hjem fra Chengdu i Kina, hvor det siden efteråret 1998 havde fløjet for Sichuan Airlines. I øvrigt den første A321-200, der blev leveret til et flyselskab i Folkerepublikken Kina.

Flyet med registreringen OY-RUU landede i Billund den 4. maj, og det er på rekordtid blevet klargjort til at kunne komme i kommerciel drift.

Det skete den 10. juni, hvor flyet med rutenummer OK9277 forlod Billund Lufthavn med kurs mod Vaclav Havel-lufthavnen i Prag. Her skal det være på opgave for SkyTeam-selskabet Czech Airlines frem til og med lørdag den 27. oktober, hvor sommertrafikprogrammet slutter.

Første flyvning blev en rotation fra Prag til Stockholm, og i disse dage er flyet beskæftiget på rutenummer OK700/701, der er en daglig flyvning fra Prag til Madrid og retur igen. Det sker som led i en blød opstartfase, inden flyet skal flyve fuldt program, oplyser administrerende direktør Jesper Rungholm.

Største fly til Europa-ruter
Czech Airlines, der er en del af Travel Service-koncernen, får dermed mulighed for at indsætte DAT´s A321-fly på afgange, hvor selskabets egne 135 sæders A319-fly er for små. Med 198 sæder vil Airbus A321´eren være det største fly i DAT´s kort- og mellemdistanceflåde, der består af otte Airbus A319, fem ATR72 og tre ATR42.

Herudover råder Czech Airlines over en enkelt Airbus A330-300, der er leaset fra Korean Air og benyttes på ruten fra Prag til Seoul.

DAT´s A321 er på en såkaldt end-of-lease kontrakt. Det betyder, at flyet skal skrottes, når leasingkontrakten med China Aircraft Leasing Group (CALC) udløber, og dermed skal DAT ikke bruge penge på at sætte flyet i stand inden tilbagelevering. Det er typisk en betydelig omkostningspost, når flyselskaber skal returnere et fly til leasinggiveren.

OY-RUU skal fortsætte på ACMI-kontrakter, når aftalen med Czech Airlines slutter om fire og en halv måned, og ifølge DAT-direktøren er der allerede mange kunder, der har forespurgt på den.

 

Relaterede artikler:

Historisk fly er kommet til Danmark

DAT anskaffer Airbus A321-200