DAT skal flyve mellem Frankrig og Italien

Danish Air Transport åbnede mandag den 22. november en rute mellem Pau i det sydlige Frankrig og Italiens hovedstad Rom. Ruten blev overtaget efter CityLine Swiss, der hidtil har trafikeret ruten.

Det Vamdrup-baserede luftfartsselskab Danish Air Transport (DAT)slår sine folder mange steder udenfor landets grænser.

Nu kan DAT også tilføje ruteflyvning mellem Frankrig og Italien på selskabets rutekort. Den 18. november har det danske selskab overtaget ruten mellem Pau i Sydfrankrig og den italienske hovedstad Rom. Der flyves med ATR 42-500 turbopropfly medmellemlanding i den franske havneby Marseille.

Pau er hovedstad i departementet Pyrénées-Atlantiques, og har omkring 80.000 indbyggere. Men nabobyen Lourdeser en af den katolske kirkes største valfartssteder med omkring 6 millioner pilgrimme hvert år. Det er bl.a. baggrunden for etableringen af ruten til Rom.

“Ruten kom i stand gennem vores franske broker-agent, der mødte de lokale myndigheder i Pau ved den seneste French Connect ruteudviklingskonference. De stod og manglede en seriøs operatør, der kunne afløse CityLine Swiss på ruten,“ fortæller administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT.

I forvejen opererer DAT indenrigsruter i Norge, henholdsvis Florø til Bergen og Oslo samt ruten mellem Oslo og Stord.

DAT har i øvrigt netop besluttet sig for at etablere en enhedsflåde af ATR-turbopropfly. Det betyder, at selskabets to Saab 340-fly skal sælges eller udlejes på “dry-lease“ basis.

“Der er flere fordele ved en enhedsflåde. Det er ofte svært i Skandinavien at skaffe reservedele til et Saab 340 fly, hvorfor vi kan risikere, at et af vore to Saab-fly står ubeskæftiget i flere dage.Fremover vil vi være meget mindre sårbare med en fuld ATR-operation,“ mener Jesper Rungholm.

Foto: Danish Air Transport (DAT) skal fremover operere ruten mellem Pau via Marseille til Rom.