DAT styrker ‘Fort Bornholm’

DAT har i vintertrafikprogrammet besluttet at udvide til otte hverdagsafgange på indenrigsflyruten mellem København og Bornholm.

Siden Cimber Sterlings konkurs har Danish Air Transport (DAT) fløjet fra København til Bornholm under konceptet Bornholmerflyet.

Oprindeligt lagde DAT ud med et såkaldt nødprogram, der indeholdt seks hverdagsafgange samt fire afgange på henholdsvis lørdage og søndage.

Men med indgangen til vintertrafikprogrammet, der træder i kraft den 28. oktober øges der til otte hverdagsafgange, fire afgange på lørdage samt fem afgange på søndage. Fartplanen er resultatet af en dialog med det til formålet etablerede Brugerråd, der skal rådgive DAT om, hvordan man bedst muligt betjener ruten.

“Der har været stor efterspørgsel på flere afgange, og især har der været ønske om en tidligere morgenafgang på hverdage. I det nye program flyves den første afgang derfor allerede kl. 06.15 fra Bornholm. Der er endvidere indsat en ekstra afgang om morgenen og igen sidst på eftermiddagen fra Bornholm. Vi har også flyttet den sene hverdagsafgang fra København til kl. 22.10. Det vil være en fordel for de af vores rejsende, som har brug for mere tid til at deltage i et aftenmøde eller familiebesøget,” siger Lars Høeg, der eradministrerende direktør i DAT.

Udover ruteudvidelsen har DAT også indsat et ATR42-fly på ruten, således at der både er betjeningmed de 66 sæder store ATR72 fly og det noget mindre ATR42-fly med48 sæder.

Fort Bornholm
Med denheldækkende fartplan, den tætte dialog med Brugerrådet samttelefonbetjening af kunderneer det lykkedes DAT at skabe et regulært Fort Bornholm, somvil være særdeles svært at indtage for eventuelle konkurrenter.

Det britiske-finske regionale lavprisflyselskab Flybe Nordic står angiveligt klar i kulissen til at udfordre DAT på indenrigsruten til Bornholm. Ifølge Airport Coordination Denmark, der tildeler slots i Københavns Lufthavn, har Flybe Nordic ansøgt om slots fra 28. oktober i år til i alt syv daglige afgange fra København til Bornholm.

Dermed kan DAT´s Fort Bornholm risikere at komme under gevaldigt pres, hvis det britiske selskab gør alvor af planerne. Der vil i givet fald blive tale om et veritabelt blodbad, hvor et af de to selskaber i sidste ende må trække sig fra ruten.

DAT var involveret i en tilsvarende krig med Cimber Air i perioden fra 2005 til 2008, hvor den hårde konkurrence kostede DATop imod20 mio. kroner. DAT måtte dengang trække sig fra ruten, men har nu benyttet de dyrt betalte lærepenge til at opbygge en operation, som Flybe og andre konkurrenter vil få svært ved at tage konkurrencen op med.