Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

DAT: Vi trækker os ikke

Danish Air Transport frygter ikke konkurrencen fra et nyt sønderjysk flyselskab på ruten mellem Sønderborg og København. En række sønderjyske virksomheder står bag det nye selskab.

En gruppe af sønderjyske virksomheder forventer senere i år at etablere deres eget flyselskab, der skal betjene indenrigsruten mellem Sønderborg og København.

Danish Air Transport (DAT) flyver i dag på ruten og har gjort det siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år. Og hos DAT vækker det lokale erhvervslivs konkurrerende initiativ da heller ikke udelt begejstring.

“Jeg kan ikke se hvad de kan tilføre ruten, som vi ikke tilbyder i dag. Vi har blandt andet interline-aftale med SAS ogen uhyre høj punktlighed,” siger Danish Air Transports ejer, Jesper Rungholm, til CHECK-IN.dk

Han forsikrer, at Danish Air Transport fortsat vil betjene ruten – også selvom der kommer konkurrence fra det lokalt funderede flyselskab.

“Vi har ikke tænkt os at trække os fra ruten. Vi byder det nye selskab hjerteligt velkommen og vi samarbejder gerne.,“ siger Jesper Rungholm, der opfordrer det lokale erhvervsliv til i stedet at satse på at støtte den eksisterende operatør på ruten.

“Hvis de vil støtte os med et beløb svarende til det de nu kommer til at bruge på det nye selskab, så kan de få det præcis som de vil have det,“ understreger Jesper Rungholm.

Fordoblet kapacitet
Det nye sønderjyske selskab, hvis navn endnu ikke er fastlagt, forventer at flyve fem gange på hverdage samt to gange på lørdage og to gange på søndage. Til sammenligning flyver DAT i dag fire gange om dagen mandag til torsdag, tre gange på fredage og en gang på søndage på det der, målt i passager, er Danmarks mindste indenrigsrute – hvis man ser bort fra Copenhagen Airtaxi’s miniputruter fra Roskilde til Anholt og Læsø. Hvis DAT og det nye selskab kommer til at flyve side om side vil det betyde mere end en fordobling af den nuværende udbudte sædekapacitet på ruten.

Som CHECK-IN.dk skrev onsdag, så har en gruppe af virksomheder fra Sønderborg-området planer om at etablere deres eget lille flyselskab, der med et eller to fly skal betjene ruten fra Sønderborg til København. Blandt initiativtagerne er Air Alsie, der skal operere det nye selskabs fly. Air Alsie har hovedkontor i Sønderborg Lufthavn og opererer blandt andet Danfoss’ flåde af business jets.

Præcis hvornår det nye selskab går i luften ligger endnu ikke fast. Men onsdag eftermiddag orienterede formanden for Sønderborg Lufthavns advisory board, Danfoss-ejer Jørgen Mads Clausen, medlemmerne af Sønderborg byråd om planerne om den nye operatør i den kommunalt ejede lufthavn.

Bornholmerflyet
Da Cimber Sterling gik konkurs mistede Bornholm, Karup, Billund og Sønderborg flyforbindelsen til København. DAT rykkede dog allerede samme aften bornholmerne og sønderjyderne til undsætning, da selskabet begyndte at flyve fra København til Bornholm og Sønderborg.

DAT har gjort en ihærdig indsat for at pleje det bornholmske marked og flyruten til solskinsøen markedsføres som ”Bornholmerflyet”, ligesom DAT har et lokalt billetkontor i Rønne by og har udarbejdet sin tidstabel i tæt samarbejde med det lokale erhvervs- og foreningsliv.

På Sønderborg-ruten har DAT været i dialog med det lokale erhvervsliv, men DAT’s arbejde med ruten har slet ikke været så omfattende som på Bornholms-ruten.

Pris vandt over patriotisme
I 2009 forsøgte ni lokale virksomheder på Bornholm sig med et initiativ magen til det sønderjyske under navnet ”Wings of Bornholm”. Selskabet fløj kun i lidt mere end måneder, da man måtte konstatere, at billetprisen i sidste ende ofte vandt over lokalpatriotismen, når der skulle rejses til og fra øen.

Læs også:

Nyt indenrigsflyselskab på vej