Karup Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

DAT vil fordoble passagertallet i Karup

DAT forventer i 2016 at kunne fordoble passagertallet på København-Karup ruten til samlet 250.000, hvilket får lufthavnschefen i den midt- og vestjyske lufthavn til at budgettere med et overskud.

Danish Air Transport (DAT) kunne i fredags på et pressemøde i Karup Lufthavn annoncere at selskabet overtager indenrigsruten mellem København og Karup fra den 29. marts næste år.

Muligheden opstod, da Norwegian ikke valgte at fortsætte på ruten, der igennem det seneste år har været teknisk opereret af DAT på vegne af Norwegian gennem en wetlease-aftale.

Dermed vil passagererne ikke opleve de store operationelle forandringer, når DAT overtager ruten. Til gengæld er der mange gevinster for passagererne med DAT som operatør. Først og fremmest øges antallet af afgange til 33 ugentlige i hver retning. Det betyder, at der mandag til torsdag vil være seks daglige afgange. Om fredagen flyves der fire gange, mens der i løbet af weekenden gennemføres fem rotationer.

På morgenafgangen kl. 08.00 fra Karup og på den sene eftermiddagsafgang kl. 17.30 vil DAT betjene ruten med sit store MD83-fly, der har plads til 165 passagerer. Det vil i høj grad imødekomme erhvervslivets rejsebehov.På de øvrige afgange benyttes ATR72-fly med 66 sæder.

“Vi har identificeret de virkemidler på ruten, som vi mener er nødvendige. Vi indsætter MD83-flyen på afgangen kl. 08.00 fra Karup, hvor vi forventer at kunne sælge samtlige stole. I løbet af dagen vil flyet være standby i Københavns Lufthavn, inden det tager turen tilbage kl. 17.30,“ forklarer DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

250.000 passagerer i 2016
Med den øgede kapacitet på ruten vil DAT udbyde 5.158 flysæder om ugen fra den 29. marts. Dermed kan det danske flyselskab bidrage til at vende den negative udvikling i Karup Lufthavn, der i 2010 havde flere end 300.000 passagerer. I dag er der under det halve, der rejser gennem den midt- og vestjyske lufthavn.

“Vi har lavet en evaluering af denne rute, der har vist sin berettigelse for fem år tilbage. Vi kan ikke få øje på nogle objektive faktorer der betyder, at vi ikke kan komme tilbage på de samme passagertal som tidligere,“ siger DAT-direktøren, der samtidig forventer, at op imod 250.000 passagerer vil rejse på indenrigsruten mellem København og Karup i 2016.

Det skal blandt andet ske gennem mange frekvenser, lave priser og en billetaftale med SAS, således at der er muligt at gennemchecke bagage hele vejen fra Karup, hvis man rejser videre internationalt ud af Københavns Lufthavn.

“Passagererne kan forvente et prisbillede, der svarer til vores Bornholmerrute, som har udviklet sig positivt. Vi kommer samtidig til at etablere et brugerråd, som vi har haft succes med på Bornholm,“ siger Jesper Rungholm.

På vej mod overskud
Karup Lufthavn har været presset igennem de seneste par år, og det har været nødvendigt for de ni ejerkommuner at træde til med garantier. Derfor var det en meget glad lufthavnschef, der modtog budskabet om DAT´s entré på ruten.

“Det betyder, at Karup Lufthavn kan begynde at opjustere forventningerne i stedet for konstant at nedjustere. Erhvervslivet har fået alle deres ønsker opfyldt, og nu forventer vi, at dem der i mellemtiden har fundet vej til andre lufthavne og transportformer, vender tilbage til vores indenrigsrute,“ siger lufthavnschef Erik Jakobsen til CHECK-IN.dk.

Lufthavnschefen forventer især, at de passagerer, der har valgt at benytte indenrigsruterne fra Aalborg, Aarhus og Billund, når de skal flyve videre ud af København, atter vil vælge Karup Lufthavn.

Udsigten til 250.000 pasagerer og mellem otte og ni daglige afgange i fremtiden, får da også optimismen til at blomstre hos Erik Jakobsen.

“Vi har fået en garanti fra kommunerne, hvilket vi kan kalde rettidig omhu. Vi budgetterer også med underskud i 2015, men når vi kommer frem til 2016 vil der være 250.000 passagerer og dermed overskud. Vores drift balancerer ved mellem 95.000 og 100.000 årlige afrejsende passagerer,“ understreger Erik Jakobsen.

Selvom luthavnschefen i Karup har været glad for samarbejdet med Norwegian, vælger han at tro, at samarbejdet med DAT vil udvikle sig mere positivt.

“Med et selskab som DAT vil ruten til København få en væsentlig større opmærksomhed. Vi har blot været et lille appendiks hos Norwegian i Oslo. Vi har haft et fint samarbejde, men produkt og tilbud passede ikke helt til, hvad vi ønskede.

Foto: Morten Lund Madsen