De meste præcise flyselskaber

Den europæiske luftfartsorganisation AEA har offentliggjort puntligheds-data fra selskabernes vintertrafikprogram.

SAS flyver til tiden! Dette er temaet for en større kampagne hos det skandinaviske luftfartsselskab. Nu er det også muligt at få efterprøvet dette udsagn ved at sammenligne tallene fra 28 luftfartsselskaber i statistikken, som AEA (Association of European Airlines) netop har offentliggjort.

Data i statistikken omfatter en fem-måneders periode fra november 2008 til marts 2009, hvilket stort set er selskabernes vintertrafikprogram.

Her kommer SAS ind på en delt 5. plads sammen med polske LOT Polish Airlines. Begge selskaber har en punktlighed på 88,3 %, hvilket vil sige, at dette er den andel af samtlige flyvninger, der afgik til tiden.Dette bliver dog overgået af rumænske TAROM, Luxair, Icelandair og østrigske Austrian.

TOP-10 punktlighed (afgange)

  • TAROM – Romanian Airlines 92,4 %
  • Luxair 91,9 %
  • Icelandair 90,2 %
  • Austrian 89,7 %
  • SAS 88,3 %
  • LOT Polish Airlines 88,3 %
  • BMI 88,2 %
  • CSA Czech Airlines 87,1 %
  • KLM – Royal Dutch Airlines 86,6 %
  • TAP Portugal 85,7 %



Hvis man tager højde for, hvor mange flyvninger selskaberne opererer, er der kun fire selskaber, der har mere end 100.000 flyvninger i perioden. Det er Air France, Iberia, KLM og SAS. Her kommer SAS bedst ud, mens Iberia er den absolutte bundprop med kun 74,5 % af afgangene til tiden.

Definitionen af en afgang til tiden er, når flyet forlader eller parkerer ved standplads indenfor 15 minutter i forhold til tidtabellen.

Statistikken opgør også forsinket bagage. Her har 26 selskaber indleveret data. SAS kommer ind på en 12. plads, hvor selskabet ikke er i stand til at levere 9,1 ud af 1.000 stykker bagage. Bedst i denne kategori er Turkish Airlines, der kun mister et 4,5 ud af 1.000 stykker bagage. Også her er Iberia bundproppen, idet ca. 195.000 stykker bagage ikke nåede frem til tiden svarende til 19,2 ud af 1.000 stykker.