Debatten der ikke vil dø

Debatten om en ny lufthavn tættere på Aarhus end den nuværende har stået på i omkring 90 år. Men emnet er langt fra uddebateret.

En gruppe århusianere har gennem flere år kørt en massiv kampagne på Facebook for en ny storlufthavn placeret langt tættere på Aarhus end lufthavnen ved Tirstrup er i dag. Og nu er kampagneindsatsen udvidet til også at omfatte en underskriftsindsamling på nettet. Påseksdage har knap 600 skrevet under på at Smilets by skal have en ny storlufthavn.

Ideen om en ny lufthavn langt tættere på Aarhus er dog langt fra ny, men bliver født længe før Facebook og internettet. For næsten 100 år siden, i 1920’erne og 1930’erne, er privatpersoner første gang på banen med idéer om at anlægge en flyveplads nær Århus. I 1939 køber Aarhus Kommune da også gården Kirstinesminde og arealerne kaldet Skejby Mark nordvest for byen, hvor Skejby Sygehus ligger i dag.

Men Anden Verdenskrig kommer i vejen for anlæggelsen af flyvepladsen. I stedet anlægger tyskerne en militær flyveplads på Djursland i nærheden af landsbyen Tirstrup. Placering bliver valgt fordi der er vand på tre sider. Og i en militær sammenhæng er det en fordel, mens det for en civil lufthavn er med til at mindske optageområdet.

Efter Anden Verdenskrig etablerer Royal Air Force en lille flyveplads ved Kirstinesminde. Men det står hurtigt klar, at der her kun er plads til en græslandingsbane på 500 – 600 meter, og ikke en 1000 – 2000 meter lang asfaltbane, som man på det tidspunkt skønner, er nødvendigt for at kunne etablere en rigtig lufthavn. Kirstinesminde fungerer dog som flyveplads med fritids- og taxaflyvning frem til 1987, hvor opførelsen af Skejby Sygehus tager livet af den.

Midlertidig løsning
Planer om en lufthavn ved Egå nord for Aarhus strander også, og i mellemtiden vokser Tirstrup sig større og stærkere. Dog stadig med prædikatet som ”en midlertidig løsning”, mens debatten om at etablere en permanent lufthavn tæt på Aarhus fortsætter.

I 1964 anlægger LEGO-familien en flyveplads ved Billund. Primært fordi Forsvaret ikke vil give familien lov til at operere med sine privatfly fra Flyvestation Vandel, der ligger syd for Billund. Samtidig åbnes civile lufthavne i tilknytning til Flyvestationerne Skrydstrup og Karup, ligesom Esbjerg Kommune anlægger en lufthavn øst for byen. Og i København leger man med planer om at etablere en storlufthavn på Saltholm.

I 1968 peger et udvalg på en mark ved Hammel nordvest for Aarhus som den optimale placering af en århusiansk lufthavn. Og Aarhus Amt vedtager i 1971 at arbejde for en etablering af en lufthavn ved Hammel. Men det stikker regeringen en kæp i hjulet på senere samme år.

Porten til Hjerl Hede
Herefter er der rimelig stille indtil etableringen af Det Midtjyske Lufthavnsråd med Grundfos-boss Niels Due Jensen i spidsen. Hvis ikke Aarhus skal ende med at være porten til Hjerl Hede, så har byen og Østjylland brug for en ny storlufthavn, lød det bastant fra Due Jensen.

Rådet presser hårdt på for at få bygget en lufthavn ved Thomasminde nordvest for Aarhus. En placering, der var oppe at vende første gang helt tilbage i 1920’erne. Men det daværende Aarhus Amt med amtsborgmester Johannes Flensted Jensen i spidsen kæmper indædt mod planerne med henvisning til blandt andet miljøkonsekvenserne. Og så er Billund på det tidspunkt blevet så stor, at en ny Aarhus-lufthavn sandsynligvis ikke vil blive hele Jyllands store internationale lufthavn, men blot en regional lufthavn med en indenrigsrute til København suppleret med få udenrigsruter – præcis som vi kender det i Tirstrup i dag. Og når udsigterne ikke er større, så ser amtsrådet ikke nogen grund til at etablere en helt ny lufthavn til adskillige milliarder kroner. Så kan man sagtens nøjes med den eksisterende lufthavn.

Nye kreative forslag
Debatten blusser dog stadig op i ny og næ. Og nye kreative løsningsforslag kommer til. Undertegnede var således blandt de første til at foreslå en citylufthavn i Aarhus Havn langs den nye store containerterminals mole. Eneste mindre problemer var, at indflyvningen ville gå lige henover Hendes Majestæt Dronning Margrethes private ferieslot Marselisborg.

Helikopterruter fra højhuse i midtbyen har også flere gange været oppe at vende, ligesom Thomasminde bliver ved med at blive hevet frem. Det er da også her initiativtagerne til den aktuelle kampagne har optaget en video, som er blevet set af flere tusinde på Facebook. Såkaldt viral markedsføring.

Nyeste skud på idé-stammen er planerne om at etablere en vandfly-rute fra Aarhus Havn til Københavns Havn. Et projekt, der modtog de endelige godkendelser før påske og som forventes sat i søen til april næste år.