Delta køber andel af Virgin Atlantic

Delta Airlines har købt sig ind i Virgin Atlantic og Etihad kan være på vej til at købe andel af underskudsgivende indisk selskab.

Amerikanske Delta Airlines punger ud med 2,1 mia. kroner og køber Singapore Airlines’ 49 procent ejerandel i Virgin Atlantic. Den karismatiske milliardær Richard Branson beholder de resterende 51 procent.

Samtidig er en anden milliardær, indiske Vijay Mallya, ved at sælge 48 procent af sit konstant underskudsgivende Kingfisher Airlines, hvis fly har stået på jorden i 1,5 måned på grund af økonomiske vanskeligheder. Den mulige køber er mellemøst-selskabet Etihad, der i forvejen ejer andele i airberlin, Aer Lingus, Virgin Australia og Air Seychelles. Parterne vil ikke kommentere på om en handel er nært forestående, men indiske medier erfarer, at handelen sandsynligvis vil blive offentliggjort på Vijay Mallya’s fødselsdag den 18. december.

31 daglige flyvninger
Sammen med Delta Airlines’ køb af ejerandelene i Virgin Atlantic, har de to selskaber indgået et transatlantisk joint venture-samarbejde, der kommer til at operere op til 31 daglige flyvninger mellem Storbritannien og Nordamerika. Heraf bliver op til ni af flyvningerne mellem London og de to New York-lufthavne, John F. Kennedy og Newark. Ruten mellem den britiske hovedstad og The Big Apple er den største transatlantiske rute.

Med købet og joint venture-samarbejdet positionerer Delta Airlines og SkyTeam-alliancen sig hårdt over for rivalerne i oneworld, hvor British Airways og American Airlines er blandt de toneangivende medlemmer. Virgin Atlantic har næst flest landingstilladelser i London Heathrow – kun overgået af British Airways. Og derfor er det noget af en lækkerbisken for Delta Airlines at få fat på. Richard Branson luftede for en måned siden tanker om, at Virgin Atlantic måske burde gå med i en alliance. Med det nye samarbejde med Delta Airlines er det så godt som sikkert, at Virgin Atlantic vil vælge SkyTeam, hvis de en dag gør alvor af alliancesnakken.

Aftalen mellem Delta Airlines og Virgin Atlantic skal godkendes af de amerikanske og europæiske konkurrencemyndigheder inden den kan falde endeligt på plads.