Boeing 767-432ER - Delta Airlines (N828MH) (Foto: Eluveitie / Wikipedia)

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.

Ingen fly i Stockholm Arlanda og større fly i København. Sådan kommer amerikanske Delta Air Lines til at betjene Norden i sommeren 2018. Selskabet lukker nemlig sin sommerrute mellem New Yorks JFK-lufthavn og Stockholm Arlanda, som i sommeren 2017 blev opereret fire gange om ugen med Boeing 757-200 fly fra 27. maj til 4. september.

Den 24. maj 2018 skulle ruten være åbnet igen. Det kommer ikke til at ske. Til gengæld bliver der større fly på søsterruten mellem JFK-lufthavnen og Københavns Lufthavn, når den åbner igen samme dag.

Delta Air Lines vil nemlig ifølge routesonline fra starten anvende de store Boeing 767-400 fly. I de foregående år har Delta Air Lines åbnet ruten med Boeing 757-200 og så indsat Boeing 767-300 og Boeing 767-400 på visse afgange i den absolutte højsæson i juni og juli eller hele sæsonen igennem kørt med et mix af Boeing 757 og 767.

Det var eksempelvis tilfældet i den netop afsluttede sommersæson, hvor man tre dage om ugen fløj med Boeing 757-200. Fire dage om ugen brugte man så Boeing 767-300ER.

I Deltas version af Boeing 767-400 flyet er der plads til ikke færre end 264 passagerer i en treklasses version med 40 sæder på Delta One, 48 på Delta Comfort+ samt plads til 178 passagerer i Economy Class-afsnittet. Der vil derfor være tale om en massiv kapacitetsforøgelse, i det selskabet har henholdsvis 171 og 210 sæder på de Boeing 757-200 og Boeing 767-300ER fly, som de senere år er blevet anvendt på ruten.

Skumme fløden
Når Delta Air Lines vælger at trække sig fra Arlanda-ruten, så er det sandsynligvis et udtryk for at konkurrencen fra Norwegian og SAS er hård, ligesom den indirekte trafik via eksempelvis London, Reykjavik og Amsterdam også har en indflydelse.

Delta Air Lines bruger de skandinaviske sommerruter til at holde sine store Boeing-fly beskæftiget, når efterspørgslen ikke er så stor på det amerikanske indenrigsmarked. Når ruterne kun holdes åben godt fire måneder hvert år, så er det sandsynligvis udtryk for at Delta Air Lines kun er interesseret i at ”skumme fløden” og lukrere på den store USA-efterspørgsel i sommermånederne. Når indtjeningen bliver tilstrækkelig lav trækker man sig og bruger flyene andre steder i sit kolossale rutenetværk, hvor der er bedre indtjeningsmuligheder.

 

 

Relaterede artikler:

Delta skruer igen på CPH-rute

Nye Delta-ruter til København og Stockholm

Delta opruster på nordiske ruter