Delte meninger i Aarhus om togplanen

Mens Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) jubler over den nye togplan, er der tilsyneladende flere forbehold i det østjyske erhvervsliv, der mener, at den kan kvæle Aarhus Lufthavn.

Fredag den 1. marts var en glædens dag hos Aarhus Kommune. Regeringen præsenterede udspillet om Togfonden DK, der i løbet af 10 – 15 år vil betyde timedrift i togtrafikken mellem Købehavn, Odense, Aarhus og Aalborg.

Dermed bliver Aarhus bundet tættere sammen med byerne både mod nord og syd, hvilke borgmester Jacob Bundsgaard (S) fra Aarhus Kommune ser som et fantastisk løft for byen.

“Danmark har brug for et løft i den kollektive trafik, og regeringens investering i tognettet er præcis, hvad vi har brug for. Vi får nu indfriet ambitionen om timedrift mellem København og de store byer. Det er årtiers bedste nyhed for alle togrejsende i Danmark – og i særdeleshed i Aarhus. Det vil være med til at knyttet landet bedre sammen og bidrage til øget vækst og udvikling.“

Men i togbuketten er der også et par torne. Brancheforeningen Dansk Luftfart samt Aalborg Lufthavn har allerede peget på, at den reducerede transporttid mellem Aarhus og København vil gøre et stort indhug i passagererne på indenrigsflyruten mellem Aarhus og København.

Disse synspunkter bakkes nu også op af det lokale erhvervsliv. Således skriver Eigil Jacobsen, indehaver af EJ Marketing i Hadsten følgende i en kommentar til togplanen.

“De nye togplaner truer Aarhus Lufthavn på livet.Det går ud over erhvervslivets muligheder for hurtigt at komme til vigtige destinationer i Europa og resten af verden.Indrømmet, der er i øjeblikket kun ganske få direkte forbindelser til udenlandske destinationer ud af Aarhus Lufthavn, men hvis også indenrigsruten til København og dermed de videre forbindelser ud i verden forsvinder, vil det ramme det østjyske erhvervsliv hårdt.“

Vil genoplive debat om city-lufthavn
Eigil Jacobsen appellerer til, at regionens erhvervsliv nu træder i karakter og medvirker til at sikre, at der bliver etableret en bynær lufthavn til betjening af regionale ruter, der opfylder erhvervslivets behov.

“Det er tvingende nødvendigt at få etableret en city-lufthavn, før de nye tog får aflivet den nuværende Aarhus Lufthavn. En lille og effektiv lufthavn, der kan tiltrække de flyselskaber, der er interesseret i at etablere føderuter fra Østjylland til deres hovedlufthavne som f.eks. London, Paris, Frankfurt og Amsterdam.“

Men hidtil har der ikke været politisk opbakning til en citylufthavn for Danmarks næststørste by. Politikerne i Aarhus Kommune synes at være tilfredse med de muligheder, der byder sig i Billund lige godt 100 kilometer syd for Aarhus samt i den lokale Aarhus Lufthavn på Djursland, som Aarhus Kommune i dag er hovedaktionær i.

“Kan erhvervslivet overbevise flertallet af de østjyske politikere, som efterhånden har det til fælles, at de dels er meget unge og dels aldrig har sat deres ben i en privat virksomhed?“ spørger Eigil Jacobsen.

Hardcore-indenrigsrejsende
Spådommene fra konkurerende luftfhavne, brancheforeningen Dansk Luftfart og repræsentanter for det østjyske erhvervsliv preller i første omgang af på Ole Paaske, der er administrerende direktør i Aarhus Lufthavn.

“Indenrigstrafikken har fået så mange tæsk i årenes løb, at vi i dag kun har hardcore-indenrigsrejsende tilbage. De bliver svære at flytte til togtrafikken,“ siger Ole Paaske til Jyllands-Posten.

Han peger samtidig på, at man i lufthavnen længe har vidst, at regeringen vil satse på togtrafikken, og med en tidshorisont på 10 – 15 år skulle der være god tid til at tilpassesig.

Aarhus Lufthavn vil i stedet satse på vækst i udenrigsrute – og chartertrafikken, således at man kan gøre siguafhængig af udviklingen i indenrigsflytrafikken.