Desperate Karup bejler til SAS

Norwegians måde at betjene ruten til København på, er ved at kvæle Karup Lufthavn. Det mener lufthavnens ejere, der er parate til at bruge kommunale redningspenge på at tilbyde SAS lavere takster.

Karup Lufthavn og dets kommunale ejere er så utilfredse med Norwegians betjening af indenrigsruten mellem Karup og København, at de nu er parat til at tilbyde en ny konkurrerende operatør lavere takster.

Kort før jul bevilgede de ni kommuner, der ejer lufthavnen, et lån til lufthavnen på fem millioner kroner og en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Det er de penge, der skal bruges til at finansiere de lavere indtægter det vil give, hvis lufthavnen skal give rabatter til en ny operatør.

“De fem plus fem millioner blev bevilget for at vi kan købe os tid til at finde andre løsninger,“ understregede Holstebros borgmester, H.C. Østerby (S), på en konference, som Brancheforeningen Dansk Luftfart og Transportøkonomisk Forening afholdte i København mandag.

Direkte adspurgt af SAS’ public affairs direktør, Lars Wigelstorp Andersen, svarede Karup Lufthavns direktør, Erik Jakobsen, at pengene blandt andet skal gå til at tilbyde lavere takster til operatørerne.

Ender med at kvæle Karup
Karup Lufthavns problem er, at Norwegian normalt kun flyver fire gange om dagen på ruten til København. Og i januar og februar er man helt nede på tre daglige forbindelser. Det er alt for lille et udvalg af muligheder, og især forretningsfolk har ofte svært ved at få møder i København og flyforbindelser videre ud i verden til at passe med Karup-flyets ankomst- og afgangstider.

“Norwegian ender med at kvæle Karup Lufthavn hvis det fortsætter på den her måde,“ fortalte Holstebros borgmester, H.C. Østerby.

Lufthavnens problem er, at Norwegians fly reelt er 2-3 gange for store til ruten. Flyene burde have halvt så mange sæder som de 189 sæder, som der ofte er at finde i de største Norwegian-fly. For at få fyldt de store fly op, er der kun basis for få daglige afgange.

Samtidig har ingen andre aktører endnu skulle nyde noget af at konkurrere med Norwegian på Karup-ruten. Men det vil lufthavnen meget gerne lave om på. Og derfor bejler manmeget kraftigt til især SAS.

SAS har dog flere gange afvist at ville flyve til Karup. De mange nye motorveje i det midtjyske har ifølge SAS gjort det nemmere for kunderne i Karups opland at køre ned til Billund. Og så er Billund mere attraktiv som feederrute ind til København.

”Hvis en rute som Karup skal være lønsom for os at drive, så kræver det, at der er en vis andel af feedertrafik, som vi kan transportere videre fra København. Og der er langt mindre feedertrafik fra Karup end der er fra Billund. Derfor har vi valgt i samarbejde med Cimber A/S at etablere en rute fra København til Billund og overlade Karup-ruten til Norwegian,” forklarede Simon Pauck Hansen, VP Partners & Intercontinental Network i SAS, i oktober sidste år til CHECK-IN.dk.

Læs også:

Københavnere skal redde Karup

SAS: Nye motorveje skader Karup

DAT og SAS afviser at hjælpe midt- og vestjyder