Det blev en ‘scoot’er

Navnet på et nyt asiatisk lavprisflyselskab etableret af Singapore Airlines har været ventet på med spænding. Tirsdag blev navn og koncept præsenteret under en pressekonference i Singapore. ‘Scoot’ bliver navnet på det nye lavprisflyselskab.

I midten af 2012 går det første fly fra det asiatiske lavprisflyselskab Scoot på vingerne.

Selskabet er 100 procent ejet af Singapore Airlines, og navnet på det nye lavprisflyselskab har markedet ventet på med spænding. På en pressekonference i Singapore tirsdag i denne uge kunne selskabets nye CEO, Campbell Wilson således løfte sløret for valget af navnet Scoot.

“Vi har valgt navnet ‘Scoot’ af mange grunde, men ikke mindst fordi det er anderledes. De fleste luftfartsselskaber har et navn, hvori indgår ‘Airlines’ dit eller ‘Airways’ dat, eller det mere almindelige ‘Air’. Scoot er kort og fængende, og det skiller sig ud fra mængden,“ er begrundelsen fra Campbell Wilson for det noget usædvanlige navnevalg.

Selskabet vil etablere sig med i første omgang fire fly af typen Boeing 777-200 erhvervet fra moderselskabet Singapore Airlines. Men det er planen inden 2016 at have rådighed over i alt 14 fly af samme type.

Det er først og fremmest destinationer i Australien og Kina, der vil blive en del af det nye lavprisflyselskabs rutestrategi. Men på sigt vil selskabet flyve til destinationer i Indien, Europa, Afrika og Mellemøsten. Indtil videre er USA-flyvninger ikke i planerne, da den valgte flytype ikke har rækkevidde til langdistanceflyvninger til det nordamerikanske marked.

AlleScoot-fly vil blive indrettet i en toklasses-konfiguration og får hovedbase i Singapores Changi Airport, hvor der skal opereres fra Terminal 2.

Konkurrent tilAir Asia X

Singapore Airlines satser på at benytte Scoot i konkurrencen med Air Asia X, der er langdistance-enheden hos det malaysiske luftfartsselskab. I dag flyver Air Asia X således til London og Paris samt en række destinationer i Kina, Indien, Japan og Sydkorea.

Air Asia X erdelvist ejet af Virgin-stifteren Sir Richard Branson, der hævdes at sidde på 20 procent af ejerskabet gennem Virgin Group. Til gengæld ejer Singapore Airlines 49 procent af Virgin Group, således at Singapore-flyselskabet indirekte er medejer af konkurrenten.

I forvejenejer Singapore Airlines det regionale flyselskab Silk Air, der flyver til mere end 30 byer i Asien og Kina.

Scoot hævder at kunne tilbyde flyrejser til priser, der ligger op til 40 procent under de traditionelle flyselskaber. De nye ruter offentliggøres successivt og vil være til salg på selskabets hjemmeside fra begyndelsen af 2012.