Ankommende fly i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

DF: Lavere takster kan tiltrække nye ruter

DEBAT: Københavns Lufthavn er en malkeko for ejerne, og der er ikke nok fokus på konkurrenceevnen, skriver Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti i Altingets lufthavnsdebat.

Af Kim Christiansen, transport- og færdselsordfører, Dansk Folkeparti

De meget høje takster i Københavns Lufthavn betyder, at lufthavnen er markant dyrere for luftfartsselskaberne at benytte end eksempelvis de konkurrerende lufthavne i Stockholm og Oslo.

Når jeg nævner to andre skandinaviske lufthavne, som har betydeligt lavere takster end i København, så er det naturligvis også for at fremhæve det nordiske perspektiv. Med tanke på SAS’ enorme betydning for Københavns Lufthavn er det uhensigtsmæssigt, at man har lagt sig fast på et takstniveau, som alt andet lige gør de konkurrerende lufthavne mere attraktive for luftfartsselskaberne, herunder i sagens natur også SAS.

Takstniveauet er også en markant udfordring i forhold til ambitionerne om at blive en central hub for flytrafik ud i Europa og resten af verden. Lavere takster vil gøre det lettere at tiltrække nye ruter.

Taksterne skal ned
Med ovenstående in mente er det nok ikke overraskende, at jeg selvfølgelig også mener, at vi fra politisk hold på Christiansborg først og fremmest skal have fokus på at styrke lufthavnens konkurrenceevne ved at få nedbragt taksterne.

Det burde også være ejernes ambition. Men ind imellem kan man blive bekymret for, at mange i den nuværende ejerkreds i for høj grad ser Københavns Lufthavn som en malkeko, som man kan hive penge ud af – og ikke har fokus nok på konkurrenceevnen.

Jeg ser ikke for mig, at det har nogen gang på jorden, at den danske stat skal investere et milliardbeløb på at ændre i lufthavnens ejerforhold. Så den måde, hvorpå vi fra politisk hold på Christiansborg kan påvirke taksterne, er ved en strammere – og bedre – regulering af lufthavnens virksomhed. Vi kan lave love og regler. Og det skal vi benytte os af.

Når jeg ser tilbage på den historiske udvikling i Københavns Lufthavn, kan jeg ikke sige mig fri for en vis ærgrelse over, at vi har solgt ud af så vigtig dansk infrastruktur til diverse kapitalfonde og internationale investorer, som måske ikke altid i tilstrækkelig grad har haft udviklingen af lufthavnen for øje. Den beslutning tror jeg ikke, vi ville træffe på samme måde i dag. Men det er i sagens natur ren spekulation.

Tværbanen bør bevares
Hvis jeg skal nævne en lidt mere lavpraktisk problematik, som også er vigtig for lufthavnens fremtid, så vil jeg fremhæve betydningen af, at man bevarer tværbanen. Når man i dag har landingsbaner, der giver mulighed for at lande og lette i forskellige retninger, så medvirker det til at modvirke forsinkelser og aflysninger, idet man ganske enkelt er mindre afhængig af vejrforholdene, end man ville være, hvis man kun kunne lette og lande i samme retning.

Lufthavnen har længe barslet med planer om at sløjfe tværbanen for at få plads til flere baner. Min klare anbefaling er, at man dropper disse planer, som vil medføre længere forsinkelser og flere aflysninger. Det er måske isoleret set fint nok for Københavns Lufthavn, at passagererne tilbringer længere tid og bruger flere penge i lufthavnen, men det er det så afgjort ikke for passagererne!

Jeg har naturligvis forståelse for, at Københavns Lufthavn gerne vil udvide landingsbanerne, så der kan blive plads til flere fly og afgange. Men det er vigtigt, at det ikke sker på bekostning af tværbanen.

Altinget har i kølvandet på den nye luftfartsstrategi benyttet anledningen til at spørge et hold af debattører: Hvordan skal fremtiden for Københavns Lufthavn se ud? Er der brug for en anden ejerskabsform, så staten har mere at skulle have sagt? Eller er en bedre regulering af markedet vejen frem?

CHECK-IN.dk har fået debattørernes tilladelse til også at bringe de respektive debatindlæg.

 

Relaterede artikler:

Dansk Erhverv: Stop værdidebatten om Københavns Lufthavn

V: Strammere regulering kan fremtidssikre CPH

Billund: Brug for åben debat om dansk infrastruktur

Enhedslisten: CPH bør være under offentlig kontrol

Norwegian: Vækst kræver konkurrencedygtige rammer i CPH

 

x

Læs Også

CPH i toppen af europæisk punktlighed

Københavns Lufthavn var i 2017 den tredjebedste lufthavn i Europa til at få flyene afsted til tiden, viser ny analyse fra OAG.

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner

CPH overhalet af tre europæiske konkurrenter

Københavns Lufthavn er i 2017 røget ud af den europæiske top15 på baggrund af den næstlaveste vækst blandt storlufthavnene i Europa.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.