Kabineklassen Premium Economy fra Lufthansa. Foto: Lufthansa

Disse Lufthansa-ruter har Premium Economy

Fra den 10. december vil Lufthansa kunne tilbyde den nye Premium Economy klasse på otte udvalgte ruter med Boeing 747-fly.

Når Lufthansa fra december lancerer sit nye Premium Economy-produkt på sine langdistanceruter, så er det i første omgang langt fra på alle ruter, at passagererne kan få glæde af det. Faktisk lægger selskabet ud med kun at tilbyde Premium Economy på otte udvalgte oversøiske ruter, som betjenes med selskabets Boeing 747-fly.

Det drejer sig om ruterne fra Frankfurt til Beijing, Buenos Aires, Chicago, Hong Kong, Mexico City, Sao Paulo, Seoul og Washington, hvor passagererne fra 10. december i år får glæde af det nye produkt.

Lufthansa løftede i marts sløret for Premium Economy. Det er første gang i 35 år, at det tyske selskaber introducerer en ny serviceklasse.

Større gab
Lufthansa opgraderede for et år siden selskabets Business Class med nye flatbed-sæder, og det betød, at der blev et noget større gab mellem selskabets økonomiklasseprodukt og den nye eksklusive Business Class. Derfor skal det nye Premium Economy-produkt lukker dette gab. Lufthansa har valgt et sæde, der er op til tre centimeter bredere end de nuværende Economy-sæder, og bredden er yderligere udvidet med 10 centimeter, da hvert sæde har et stort armlæn og et konsol mellem sæderne.

Flere andre flyselskaber har tilbudt dette mellemklasseprodukt i en årrække. Det er blandt andet tilfældet med SAS, der i dag kalder produktet for SAS Plus på sine langdistancefly, men tidligere blev produktnavnet Economy Extra benyttet.

Hvor de gode sæder er
Alle der har rejst oversøisk ved, at det kan være givet god ud at undersøge i detaljer med hvilken flytype og med hvilken kabineindretning, et selskab betjener en bestemt rute. Især hvis valget står mellem flere forskellige flyselskaber og billetter til omtrent den samme pris.

Hos selskaber som SAS og Finnair er der ikke den store forskel på indretning af kabinerne og tilbuddet af serviceklasser i de forskellige langdistanceflytyper. Men når man bevæger sig op til selskaber som Lufthansa, KLM, British Airways og Air France, der alle har flere forskellige typer af langdistancefly, så kan det tit være givet godt ud at undersøge præcis hvilken flytype selskaberne anvender på bestemte ruter og hvordan flyene er indrettet. Noget som hjemmesiden seatguru.com er god til at hjælpe med et svar på. Her kan man på baggrund af tilbagemeldinger fra andre rejsende se hvor de gode og de dårlige sæder på flyene befinder og hvordan lige præcis den flytype fra det selskab er indrettet med hensyn til ”in-flight entertainment”, sædeafstand og meget andet.