Ryanair Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Bene Riobó)

Disse ruter får opstartsrabat i CPH

I alt 21 ruter bliver i øjeblikket understøttet af opstartsrabatter i Københavns Lufthavn. Ryanair står alene for en tredjedel af de 21 ruter.

For at tiltrække nye ruter til lufthavnene er det nødvendigt at stimulere interessen hos flyselskaberne ved at yde rabat på passager- og startafgifter i en opstartsperiode. Dermed er den enkelte lufthavn med til at bære de tunge investeringer, der ligger ved etablering af nye flyruter.

I Københavns Lufthavn har man et takstregulativ og hertil er tilknyttet nogle såkaldte “Route Incentives Discounts” – også kaldet opstartsrabatter. Her tilbyder CPH en rabat på 90 procent på passagerafgifter og 100 procent på startafgifter i det første år af en treårig periode for de korte ruter i Europa. Rabatten nedtrappes til at udgøre 25 procent af passagerafgiften og 40 procent af startafgiften i aftalens tredje år.

Tilsvarende er der en rabatstruktur på de interkontinentale ruter, hvor rabatten ydes i op til fem år fra ruteopstart. Første år får flyselskabet en rabat på 90 procent på passagerafgifter og 100 procent på startafgifter. I det femte og sidste år af aftaleperioden er rabatten blevet reduceret til 20 procent på passagerafgifter og 20 procent på startafgifter.

“Det er naturligvis vigtigt, at Københavns Lufthavn er konkurrencedygtig i forhold til andre lufthavne – også når det handler om at give flyselskaberne opstartsrabatter,” siger CPH´s pressechef Kasper Hyllested til CHECK-IN.dk.

Flest rabatter til Ryanair og SAS
I dag er der 21 ruter, der får ruteopstartsrabatter fra Københavns Lufthavn. Der står Ryanair på syv af ruterne, mens SAS får rabat på fem ruter. Herudover har Wizz Air åbnet tre ruter, hvortil der ydes rabat, mens Air Arabia Maroc, Air India, Nordica, Norwegian, DAT og easyJet hver har en rute, hvor CPH i øjeblikket yder et indirekte driftstilskud.

Den 1.september sidste år indførte Københavns Lufthavn en ny rabatmodel, og det er årsagen til, at der er nogle skævheder i forhold til, hvilke ruter, der får støtte i dag. Således kan man notere sig, at Ryanair har fået støtte i op til fem år til etablering af europæiske ruter, selvom den nuværende rabatordning har en maksimal periode på tre år.

“Listen dækker både ruter, der er blevet opstartet under den tidligere rabatmodel – hvor der kunne opnås rabat på short-haul i op til fem år – samt den nuværende rabatmodel. Derfor kan der være forskelle,” forklarer Kasper Hyllested.

Oversigt over ruter fra Københavns Lufhavn med Route Incentive Discounts

Flyselskab Lufthavn Start Slut
Air Arabia Maroc Agadir Al Massira 01.10.2017 30.09.2019
Ryanair Milano Bergamo 26.03.2015 25.03.2020
SAS Boston Logan Int. 29.03.2016 28.03.2018
Ryanair Køln-Bonn 02.09.2015 01.09.2019
Ryanair Rom Ciampino 02.09.2015 01.09.2019
Ryanair Bruxelles Charleroi 25.10.2015 24.10.2020
Air India Delhi Indra Gandhi 16.09.2017 15.09.2022
SAS Fuerteventura 14.10.2017 13.08.2020
Nordica Groningen Eelde 20.11.2016 19.11.2018
Wizz Air Kiev Zhuliany Int. 25.08.2017 24.08.2019
Norwegian New York J.F.K. Int. 28.02.2014 27.02.2018
DAT Midtjyllands Lufthavn 30.03.2015 29.03.2020
Ryanair Kaunas Int. 15.07.2015 14.07.2019
Ryanair London Luton 26.03.2015 02.11.2019
EasyJet Lyon-Saint Expèry 16.04.2016 15.04.2018
SAS Miami Int. 29.08.2016 28.09.2019
SAS San Francisco Int. 08.04.2013 07.04.2018
Wizz Air Skopje 22.03.2016 21.03.2018
Wizz Air Sofia 13.06.2016 12.06.2018
Ryanair London Stansted 26.03.2017 25.03.2022
SAS Tromsø 16.12.2018 15.12.2021

 

Reglerne for tildeling af rabatten foreskriver også, at ruten skal være userviceret i 12 måneder, for at det er muligt at kunne få adgang til rabatterne. Ruten mellem Midtjyllands Lufthavn og København blev startet søndag den 28. marts 2015, hvilket var dagen efter at Norwegian lukkede og slukkede på ruten. Denne rute havde således kun været userviceret i et døgn, før en ny operatør kom ind på ruten med klækkelige opstartsrabatter.

“DAT’s rute til Midtjyllands Lufthavn blev startet op under den tidligere rabatmodel, hvor ‘userviceret’ blev fortolket anderledes. Under den nuværende model skal en rute være userviceret i 12 måneder, for at det vil kunne være muligt at opnå rabat,” lyder det fra pressechefen.

Kreativ Ryanair-model
Opstartsrabatterne er knyttet op til IATA-lufthavnskoder og ikke til bykoder. Det vil sige, at det vil være muligt at opnå rabat ved start af en ny rute til lufthavn, der betjener samme by som en hovedlufthavn, der flyves til i forvejen. Denne praksis har SAS ved flere lejligheder kritiseret, fordi det åbnede mulighed for, at Ryanair kunne komme ind og påføre selskabet konkurrence på ruter til byer som Bruxelles, London, Milano og Rom.

Her har CPH en regel om, at man ikke kan opnå en rabat ved at flyve til en ny lufthavn i en by, som man tidligere har betjent via en anden lufthavn, hvor den oprindelige rute er lukket ned.

Det betyder, at Ryanair ikke ville kunne opnå rabat efter etableringen af ruten fra København til London-Stansted på bekostning af at lukke ruten til London-Luton. Det har det irske lavprisflyselskab kreativt løst ved at beholde en daglig afgang til Luton og i stedet flyve tre gange dagligt til Stansted, selvom Luton var den oprindelige lufthavn, som Ryanair startede op på. Dermed kan Ryanair modtage rabat på begge London-ruter.

 

Relaterede artikler:

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv