(Foto: P. Pigeyre)

Dobbeltdækker trækker stadig folk til

Mere end seks år efter at den første Airbus A380 blev sat i drift, er dobbeltdækker-flyet stadig en passagermagnet.

Den 25. oktober 2007 fløj det to-etagers Airbus A380 passagerfly første gang med betalende passagerer. Det skete da et A380-fly fra Singapore Airlines lettede fra Singapore mod Sydney i Australien.

Mere end seks år senere er mere end 100 eksemplarer af det enorme fly i drift hos 10 flyselskaber verden over. Og de fleste flittigt rejsende har formentlig stiftet bekendtskab med det støjsvage fly mindst én gang.

Men alligevel er flytypen en magnet, der trækker gevaldigt i passagererne, når der skal vælges flyselskab og afgang på en bestemt rute. Det fortæller Airbus A380-operatørerne Air France, Thai Airways og Lufthansa i kor.

Højere belægning
Hos Air France kan man se det tydeligt på ruter, hvor det franske selskab flyver med både Airbus A380 og andre langdistancefly.

”Kunderne booker A380-flyvningerne først på ruter, hvor vi også anvender andre flytyper. Og belægningen er generelt højere på A380-flyvningerne,” siger Guillaume Glass, dansk landechef for Air France-KLM.

Han forklarer, at når Norwegian i foråret starter flyvninger fra København til Los Angeles med selskabets nye Boeing 787 Dreamliner, så vil Air France ikke blot svare igen ved at sænke priserne. De vil også gøre opmærksom på, at vælger man at flyve til Los Angeles med Air France, så bliver det ombord på Airbus A380’eren.

Franskmændene har i dag ni Airbus A380-fly og yderligere tre på vej. Flyene bruges på de store ”trunk routes” fra Paris Charles de Gaulle lufthavnen til byer som New York, Washington, Shanghai, Tokyo, Johannesburg og Los Angeles.

Førstesal lokker
Hos Thai Airways har man seks eksemplarer, som bruges på ruter fra Bangkok til byer som Tokyo, Osaka, Hong Kong, Frankfurt og Paris. Også her oplever man, at flytypen lokker passagererne til.

”Airbus A380 er stadig meget populær og belægningen er meget tilfredsstillende selvom vi har større kapacitet end da vi opererede med andre flytyper på de samme ruter,” siger Thai Airways’ danske landechef, Flemming Sonne.

Og det er især flyets ”første sal”, der virker tillokkende.

”Der er særligt stor efterspørgsel efter sæder på flyets øverste etage. Og passagerne er villige til at betale højere billetpriser for at reservere plads øverst,” forklarer Flemming Sonne.

Thai Airways har 58 economy class-sæder på førstesalen, mens et selskab som Lufthansa kun lukker first class- og business class-passagerer ind øverst.

Mere hypet end 747-8
Hos tyskerne mærker man også en ekstra stor interesse for dobbeltdækker-flyet.

”De er ingen tvivl om, at A380 stadig vækker opmærksomhed og mange ønsker at flyve med denne flytype, hvis det ellers passer ind i deres planer. Generelt har der været mere ”hype” omkring A380 end vores nye flagskib B747-8, som er verdens længste fly. Den har lige overgået Airbus A340-600,” fortæller Morten Balk, der er dansk landechef hos Lufthansa, som bruger flyet på ruter fra Frankfurt til Houston, Miami, Johannesburg, Singapore og Shanghai.

De 10 Airbus A380-operatører har indrettet deres fly til mellem 407 sæder hos Korean Air og op til 538 sæder hos Air France.