(Foto: Ole Kirchert Christensen)

Dødt løb mellem SAS og Norwegian

I 2016 vil forskellen på sædekapaciteten i langdistanceflyene hos SAS og Norwegian samlet set være blot fire flysæder. Derfor er der udsigt til dødt løb i kampen om at blive Skandinaviens største langdistanceflyselskab.

I denne uge kunne Norwegian offentliggøre en aftale om leasing af to nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly, der vil blive leveret i 2016. Sammen med de otte 787-8 fly i standardversionen vil Norwegian således i 2016 have en samlet kapacitet på langdistanceflyene på i alt 3.012 sæder.

Fordelingen vil være 291 sæder på 787-8 flyene, mens 787-9 flyene sandsynligvis indrettes i en version med 342 sæder. Men dette er dog endnu ikke bekræftet.

“Vi har ikke besluttet os for den endelige konfiguration på 787-9´eren, men den kommer til at ligge mellem 340 og 350 sæder,“ bekræfter Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef for Norwegian i Danmark.

Med 3.012 flysæder i langdistanceflyene vil Norwegian reelt komme op på siden af SAS i forhold til kapacitet.

SAS råder i dag over fire Airbus A330-300 fly med plads til 264 passagerer samt syv Airbus A340-300 fly, der er indrettet med 245 sæder. Samlet giver det en kapacitet på 2.771 sæder. Men i foråret 2014 modtager SAS et ekstra A340-fly, der tidligere har tilhørt sydamerikanske LAN Chile, Dermed sniger SAS sig op på 3.016 sæder, hvorfor der i 2016 sandsynligvis blot vil være fire flysæder, der adskiller de to skandinaviske flyselskabers kapacitet i langdistanceflåden.

Selskab Antal Sæder Type Sæder total
Norwegian 8 291 Boeing 787-8 2.328
Norwegian 2 342 Boeing 787-9 684
10 3.012
SAS 8 245 Airbus A340-300 1.960
SAS 4 264 Airbus A330-300 1.056
12 3.016

Note: SAS får i marts 2014 leveret et ekstra Airbus A340-300 på en leasingkontrakt, hvorfor antallet af langdistancefly udvides fra de nuværende syv til otte.

Nye SAS-langdistancefly på vej
Medmindre Norwegian når at afgive ordrer på flere langdistancefly, vil SAS fra 2018 og fremad tage en førerposition, og måske endda tidligere.

SAS har nemlig bestilt otte eksemplarer af Airbus A350-900 XWB, der vil blive leveret fra 2018 og fremad. Disse fly vil blive indrettet med 308 sæder. Herudover ligger der en bestilling på fire Airbus A330-300 Enhanced-version, men disse forventes at blive indrettet i den traditionelle version med 264 sæder, når det første af de fire fly bliver leveret i slutningen af 2015.

Men når Airbus-ordren er effektueret, og hvis SAS i mellemtiden har udfaset alle de eksisterende langdistancefly, vil sædekapaciteten være på 3.520 sæder fordelt på 12 fly. Der er dog en usikkerhed om, hvordan SAS vil udfase de eksisterende langdistancefly i forhold til leveringen af nye fly, hvorfor billedet kan ændre sig en smule. Hvis SAS udfaser A340-fly med 245 sæder til fordel for nye A330-fly med 264 sæder, vil grundlaget for beregningen hurtigt kunne ændres.