Dom i Ryanair-sag onsdag

Onsdag eftermiddag tager Arbejdsretten stilling til om Ryanair er forpligtiget til at tegne overenskomst for sine ansatte på den nye base i Københavns Lufthavn.

Efter mere end fire måneders tilløb er Arbejdsretten på onsdag klar til at afsige dom i den sag, som LO har anlagt mod Ryanair. Klokken 14.00 vil de tre dommere med højesteretsdommer Poul Dahl Jensen i spidsen afsige dom i den meget omtalte sag, som kan få store konsekvenser for det irske lavprisselskabs tilstedeværelse i Danmark.

I marts åbnede Ryanair en base i Københavns Lufthavn med ét fast basefly, 10 piloter og 20 stewardesser. Allerede inden det første fly var landet havde LO ogFlyvebranchens Personale Union (FPU) varslet hovedkonflikt mod selskabet. Efter tre indledende retsmøder lagde Arbejdsrettens største retslokale mandag den 15. juni rum til en 9,5 time lang hovedforhandling. Her fremlagde LO og Ryanair deres sag for tre højesteretsdommere.

Går direkte ud til fly
LO mener at Ryanair er forpligtiget til at indgå en overenskomst med FPU, da selskabet har etableret sig selv i Danmark.

Ryanair mener på den anden side, at det er meget begrænset hvad basen i Københavns Lufthavn anvendes til. Piloterne går ofte direkte ud til flyene og checker vejrudsigter og lignende direkte fra de tablets, som udgør den såkaldte ”electronic flight bag”. Det kan gøres ude i flyet. Desuden argumenterer Ryanair for, at alle beslutninger træffes i selskabets hovedkontor i Dublin i Irland.

Ryanairs fly er desuden indregistreret i Irland. Det betyder at det er irsk jord. Så da langt hovedparten af besætningens arbejde foregår på irsk jord, så bør personalet være omfattet af irske vilkår – og ikke af danske overenskomster.

Ikke få lastet kufferter
Hvis Arbejdsretten giver LO og Flyvebranchens Personale Union medhold i, at man med rette kan forlange, at Ryanair indgår overenskomst, så kan en lang række andre LO-fagforbund iværksætte en sympatikonflikt, der vil kunne lamme Ryanairs operationer i Københavns Lufthavn. Selskabet vil således ikke kunne få lastet og lodset kufferter, tanket flyene og den slags, hvis 3F går med i sympatikonflikten.

Ryanair kan dog vælge så at sige at ”vende” sin operation om. Alle de fire ruter, som selskabet opererer fra Københavns Lufthavn i dag, samt de otte ruter, der er på vej, går nemlig til nogle af Ryanairs eksisterende baser. Selskabet kan derfor blot lukke CPH-basen og lade ruterne beflyve med fly fra de andre baser.