Medlemsmøde i DPF (Arkivfoto: Dansk Pilotforening)

DPF-formand: Fuld opbakning

Dansk Pilotforening har i sidste uge afholdt seks informationsmøder med de op til 450 medlemmer, og der er ifølge formanden fuld opbakning efter konfliktvarslet.

Mandag, tirsdag og onsdag i sidste uge har Dansk Pilotforening (DPF) to gange dagligt afholdt informationsmøder for de godt 450 danske SAS-piloter, der er medlem af foreningen.

Bestyrelsen har ønsket at informere medlemmerne om, hvorfor man har sendt et konfliktvarsel til SAS og samtidig søge opbakning til genoptagelsen af forhandlingerne, der efter afsendelse af konfliktvarslet er blevet flyttet over i Forligsinstitutionen.

“Vi har haft et godt fremmøde og fuld opbakning, men da vi nu er i forhandlinger med SAS, har jeg ingen yderligere kommentarer,” udtaler René Arpe. formand for Dansk Pilotforening til CHECK-IN.dk.

Nyt varsel
Oprindeligt blev konfliktvarslet sendt afsted fredag den 25. august med tidligste konfliktdato mandag den 11. september.. Der er der nu ændret på, da Berlingske Business har erfaret, at SAS rejste tvivl om gyldigheden af det første strejkevarsel, hvorfor der i ugens løb er afsendt et nyt. Derfor vil en konflikt i givet fald første kunne træde i kraft lørdag den 16. september.

Konflikten handler primært om den fleksibilitet, som SAS ønsker at indbygge i de nye overenskomster. DPF er som udgangspunkt ikke uenig i ønsket fra SAS om at forsøge at indbygge større fleksibilitet, men man ønsker ikke, at det sker på basis af tvang. DPF vil således hellere indgå en aftale, hvor SAS-piloterne frivilligt kan tiltræde aftaler med større fleksibilitet.

De nuværende forhandlinger i Forligsinstitutionen har derfor angiveligt taget udgangspunkt i det seneste forslag fra SAS om at tilbyde en frivillig sommer/vinter-deltidsordning for 22 procent af alle piloterne på de skandinaviske og europæiske ruter.

Splittelse i skandinaviske pilotforeninger
Torsdag i sidste uge kom SAS overens med de svenske piloter omkring en treårig overenskomst med en indbygget fredspligt, og at dømme udfra forhandlernes udtalelser har der været en mere positiv dialog end det har været tilfældet med de danske piloter organiseret i DPF.

DPF har i alle årene frem til 2013 haft et forbundsfællesskab med den norske SAS pilotforening NSF og tilsvarende svenske SPF, hvor man fælles har forhandlet en samlet overenskomst for alle SAS piloter.

 

Relaterede artikler:

SAS indgår ny aftale med svenske piloter

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS-piloter varsler konflikt

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

x

Læs Også

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

Jet Time får ny kontrakt med Finnair

I en periode på 11 uger skal Jet Time flyve for Finnair på ruterne fra Helsinki til Berlin, Budapest og Wien.

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

Flyselskaber i rutefart mellem Roskilde og Herning

Tre flyselskaber vil sammen sørge for, at tilskuere vil blive fløjet direkte til Herning Flyveplads i forbindelse med det kommende ishockey-VM i Jyske Bank Boxen.