(Foto: Atle Straume)

Dreamlinere kan være på vej tilbage til Norge

Norwegian overvejer at flytte Dreamlinere fra den irske driftslicens tilbage til Norge, idet de amerikanske myndigheder tilsyneladende forhaler ansøgningen om beflyvningstilladelse.

Desperationen breder sig i Norwegian hovedsæde på Oksenøyveien i Lysaker ved Oslo. En truende konflikt er under opsejling med kabinepersonalet i Norge og Danmark, mens det amerikanske transportministerium DOT (Department of Transportation) endnu ikke har godkendt den beflyvningsansøgning, som Norwegian indgav den 4. december sidste år.

En ansøgning, der er afsendt fra Norwegian Air International Limited i Irland, der er det nye driftsselskab for langdistanceaktiviteterne.

Men der er gået luftfartspolitik i ansøgningen. Amerikanske flyselskaber og pilotorganisationer har gjort indsigelse over for de amerikanske myndigheder og har opfordret til, at Norwegian nægtes beflyvningstilladelse til USA. Det hænger sammen med, at man mener, at Norwegian har besluttet at flytte de nye Boeing 787-8 Dreamliner-fly til den irske driftslicens for at kunne omgå de norske regler om udelukkende at beskæftige EU/EØS-ansatte på langdistanceflyene.

Den amerikanske luftfartsindustri er af den opfattelse, at rekruttering af thailandsk personale til langdistanceflyvningerne vil påføre de amerikanske flyselskaber en ulige konkurrence.

Tilladelsen til at flyve til USA har Norwegian i sit norske selskab, men her må man til gengæld ikke ansætte ikke EU-EØS personale på grund af den norske udlændingelovgivning.

Aflyser forhandling om flere Dreamlinere
Norwegian har forgæves forsøgt at lægge pres på de amerikanske myndigheder, såvel direkte som gennem den irske regering, der er ansvarlig for, at Norwegians irske selskab ikke bliver forfordelt.

Nu er tålmodigheden tilsyneladende sluppet op hos Norwegians koncernchef Bjørn Kjos. Han har den 23. april skrevet et brev til den irske transportminister Leo Varadkar, hvor han lægger et tungt pres på den irske regering.

“En yderligere forsinkelse – eller i værste fald en negative afgørelse fra det amerikanske transportministerium – kan beklageligvis tvinge os til at ændre vores beslutning om at bygge et internationalt langdistanceflyselskab i Irland. Det vil være et stort tilbageslag for at kunne etablere et stærkt fodfæste i Deres land. Det store paradoks vil her være, at vi vil blive tvunget til at fortsætte operationen på vores norske AOC (driftslicens, red.) på samme måde, som den var tiltænkt i Irland,“ hedder det i brevet til den irske transportminister.

Bjørn Kjos oplyser endvidere i brevet, at Norwegian har været tvunget til at sætte forhandlingerne om 20 nye Boeing 787-9 Dreamlinere på pause, indtil Norwegian Air Limiteds fremtid i USA bliver afklaret. Oplysningen om flyforhandlingerne er efter brevets offentliggørelse kom bag på aktiemarkedet og investorer, da Norwegian ikke tidligere har fortalt om disse konkrete planer.

Brevet er udelukkende blevet offentliggjort på baggrund af, at en medarbejder fra Boeing Commercial Aircraft videresendte det til amerikanske DOT for at få en status på sagsbehandlingen. Uheldigvis for Norwegian besluttede DOT at offentliggøre brevet, da man betragter det som partslindlæg i forbindelse med det irske Norwegian-selskabs ansøgning.

Efterlyser øjeblikkelig hjælp og støtte
For hver dag, der går mens ansøgningen behandles af de amerikanske myndigheder, fosser pengene ud af Norwegians kasse. Selskabets to Dreamliner-fly på den irske driftstilladelse kan nemlig ikke benyttes på ruterne fra Europa til USA. Derfor har Norwegian i øjeblikket indlejet fremmed kapacitet fra to portugisiske charterflyselskaber for at kunne sikre, at tidtabellen kan gennemføres som planlagt.

Desperationen hos Norwegian kan også tydeligt aflæses i slutreplikken fra Bjørn Kjos.

“I løbet af påsken har vi været i kontakt med de irske luftfartsmyndigheder for at få et klarere billede af, hvad der sker i USA, men beklageligvis er vi ikke blevet klogere heraf. Det lader til, at sagen i stigende grad bliver mere politisk i USA, og jeg vil derfor venligst bede om, at den irske regering øjeblikkeligt yder hjælp og støtte til at finde en løsning på politisk og bilateralt plan.“

Straks efter offentliggørelsen af brevet mandag eftermiddag faldt kursen på Norwegians aktier på Oslo Børs med lidt mere end tre procent. Aktiekursen rettede sig dog en smule, inden aktiemarkedet lukkede i den norske hovedstad.