DRF: Konkursforsikring skal være obligatorisk

Reglerne for hvornår en konkursforsikring dækker er for komplicerede, og derfor fravælger mange den ved køb af flybilletter. Det vil Danmarks Rejsebureau Forening lave om på ved at gøre konkursforsikringen obligatorisk.

Med Cimber Sterlings konkurs i sidste uge er det tredje gang i år, at et større europæisk luftfartsselskab går konkurs, og tusindvis af danskere mister deres rejse og penge, fordi de står uden en konkursforsikring. Det vil Danmarks Rejsebureau Forening nu lave om på.

For godt to år siden blev loven ellers ændret, så forbrugerne har fået mulighed for at sikre sig mod luftfartselskabers konkurs. Men forbrugerne skal selv tilkøbe dækningen og er dermed ikke automatisk dækket, som det er tilfældet med pakkerejser. Desuden er det kun ferierejsende, der bliver tilbudt denne dækning. Og endelig er det kun udbydere af flybilletter, der er etableret i Danmark, der skal udbyde den.

”Hverken forbrugerne eller erhvervslivet kan være tjent med den nuværende ordning. Selv i de situationer, hvor et selskab er omfattet reglerne, forudsætter det stadig, at forbrugerne skal tage et aktivt valg og tilkøbe dækningen for at kunne få kompensation, hvis luftfartselskabet går konkurs,” siger administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier og tilføjer:

”Derfor foreslog vi allerede under lovgivningsarbejdet for et par år siden, at ordningen blev gjort obligatorisk og gældende for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Konkret kan det gøres ved at lægge et mindre beløb på f.eks. fem kr. pr. billet. Dermed sikrer man, at alle danske rejsende ikke pludseligt står og har mistet deres ferie, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb var omfattet af den nuværende ordning. Så problemet kan hurtigt løses,” siger Lars Thykier.

Ulige konkurrencevilkår
Med den nuværende lovgivning er over en tredjedel af de luftfartsselskaber, der flyver ud og ind af Danmark, ikke omfattet af rejsegarantifondsordningen. Og det er ikke holdbart, mener Lars Thykier:

”Dels skaber det usikkerhed om, hvornår og hvorvidt forbrugerne kan få deres penge tilbage. Samtidig skaber det ulige konkurrencevilkår, når ikke alle luftfartsselskaber på det danske marked, er underlagt samme regler.”