DRF langer ud efter forbrugerombudsmand

Endnu et medhold til et rejsebureau i en retssag om agentansvar får Danmarks Rejsebureau Forening til at kritisere Forbrugerombudsmanden.

For anden gang i år fastslog en domstol onsdag, at danske rejsebureauer kan påberåbe sig et såkaldt agentforbehold og ikke stilles til ansvar, hvis en flyvning aflyses eller et flyselskab går konkurs.

Den aktuelle sag, der blev afgjort i Retten i Kolding, handlede om en rejsende, der havde købt flybilletter for 10.000 kroner til en jagtrejse til Zimbabwe. Hotel og safari i Afrika var ikke købt hos rejsebureauet. Kundens gevær kom ikke hele vejen med ned til Zimbabwe, hvor han skulle skyde elefanter.

Derfor forlangte han, at rejsebureauet skulle erstatte både flybilletter, hotelophold og safari for i alt 60.000 kroner. Men det mente byretten ikke. Rejsebureauet var ikke forpligtiget til at erstatte hverken flybilletter, hotel eller safaritur, da det var kundens eget ansvar at sikre, at geværet kom igennem tolden i Johannesburg, hvor han skiftede fly.

Sagen handler, ligesom en lignende sag fra Byretten i Roskilde i januar, om det såkaldte agentforbehold, som et rejsebureau kan påberåbe sig ved salg af rene flybilletter, der ikke indgår i en pakkerejse. Med et agentforbehold er bureauet kun formidler, og har ikke noget ansvar for et flyselskabs bagageregler, om flyvningen bliver gennemført, om flyselskabet går konkurs eller lignende.

Agentforbeholdet betyder, at en kunde, der har købt en ren flybillet af et bureau med et gyldigt agentforbehold, ikke kan kræve erstatning af rejsebureauet hvis for eksempel kundens bagage bliver tilbageholdt i lufthavnen. Det har begge byretter nu slået fast.

Bruge offentlige midler
Danmarks Rejsebureau Forening glæder sig over dommen, som har stor betydning for hele rejsebranchens eksistensgrundlag.

”Med denne nye afgørelse er det på ny slået fast, at vi i Danmark er på vej mod en mere rimelig retsstilling for de danske rejsebureauer. To domstole har uafhængigt af hinanden bestemt, at agentforbeholdet er gyldigt, og at bureauerne ikke er ansvarlige for flyselskaberne – helt i overensstemmelse med praksis i den øvrige del af Europa. Det er vi glade for,” siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Han mener at de to afgørelser bør give stof til eftertanke hos Forbrugerombudsmanden.

”Begge sager er principielle, og retspraksis må siges at være afklaret nu. Derfor kan det godt undre, at Forbrugerombudsmanden vil bruge betydelige offentlige midler på at anke den dom, der blev afsagt i en identisk sag i januar måned,” siger Lars Thykier.

Det var onsdag eftermiddag ikke muligt at få en kommentar fra Forbrugerombudsmanden.