DRF og RID på kollisionskurs om tvungen rejsegaranti

Spies-direktør Jan Vendelbo overtog i går formandshvervet i RID, der er rejsearrangørernes brancheforening. Han advarer i sin første officielle udtalelse mod tvungen rejsegaranti, som Danmarks Rejsebureau Forening i øjeblikket agiterer for.

Foreningen Rejsearrangører i Danmark (RID) fik i går ny formand. Som konsekvens af, at Stefan Vilner forlod sin stilling som administrerende direktør i Kuoni Danmark, blev Spies-direktør Jan Vendelbo i stedet udpeget som ny formand.

Han lagde frisk ud med en pressemeddelelse, der opridser nogle af de aktuelle udfordringer for branchen. Et særdeles aktuelt emne er en mulig ændring af Rejsegarantifondsloven, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i øjeblikket har under overvejelse.

RID-formand Jan Vendelbo tager som udgangspunkt afstand fra den eksisterende rejsegarantilovgivning, som han mener er forældet, da den ikke tager højde for den nye teknologi og ændrede rejsemønstre. Men herudover er han bekymret ved udsigten til en tvungen rejsegarantiordning.

“Der har i kølvandet af Cimber Sterlings konkurs været røster fremme om, at konkurssikringen bør gøres obligatorisk. Det vil vi stærkt advare imod. Det kan påføre staten tab i op til milliardklassen. For at undgå det er alternativet, at flyselskaberne skal stille så store garantier, at det vil være umuligt for nogle,“ påpeger Jan Vendelbo. “Konkurssikringen bør fortsat være frivillig. Samme frivillighed bør i øvrigt tilbydes de ferierejsende, som rejser på en pakkerejse, der i dag har en tvungen ordning.“

På kollisionskurs med DRF
Med disse udtalelser er RID på direkte kollisionskurs med Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), der går ind for den tvungne ordning.

“Vi har ved flere lejligheder foreslået, at ordningen blev gjort obligatorisk og gældende for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Det er nemt. Læg cirka 5 kroner til per billet, så vil ingen danske passagerer risikere at miste deres rejse, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb var omfattet af den nuværende ordning. Samtidig sikrer man, at alle flyselskaber opererer på lige vilkår i det danske marked,“ siger Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Endeligretter RID også kritik imod, at charterarrangørerne skal stille væsentligt større garantier end andre rejseudbydere.

“De høje chartergarantier skal reduceres ved lovændringen. Ellers hører al rimelighed og anstændighed op,“ siger RID-formand Jan Vendelbo.

RID er brancheorganisation for 12 rejsearrangører, der tilsammen repræsenterer 85 procent af samtlige charterrejser med fly, der udgår fra danske lufthavne. DRF er derimod brancheorganisation for omkring 130 danske rejsebureauer.