Airbus A320-200 fra easyJet (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, danishaviationphoto.com)

Dronehændelse kostede easyJet 15 millioner pund

EasyJet er den største operatør i London Gatwick-lufthavnen og blev hårdt ramt, da lufthavnen måtte lukke op til jul på grund af droner i luftrummet.

Det havde store konsekvenser for easyJet, da London Gatwick-lufthavnen lige op til jul sidste år i løbet af tre dage var lukket i alt 36 timer af sikkerhedsmæssige årsager, fordi to droner var blevet spottet i luftrummet i nærheden af lufthavnen.

EasyJet står for omkring 40 procent af flytrafikken i London Gatwick, som er Storbritanniens næststørste lufthavn, og lukningen af lufthavnen medførte, at easyJet måtte aflyse over 400 flyvninger, hvilket berørte omkring 82.000 passagerer.

Dronehændelsen i Gatwick har dermed kostet det britiske lavprisselskab omkring 15 millioner pund (127 millioner kroner) – heraf fem millioner pund (42,5 millioner kroner) i tabte indtægter fra billetsalg mv. samt 10 millioner pund (85 millioner kroner) i omkostninger til at hjælpe de berørte passagerer.

Det oplyser easyJet i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets kvartalsregnskab for perioden oktober-december 2018, som omfatter første kvartal i selskabets regnskabsår.

Wake-up call til lufthavne
“Vi er skuffede over, at det tog så lang tid at løse problemet og få udstyret på plads. Det er et wake-up call til lufthavnsoperatørerne om at indføre tilstrækkelige planer og procedurer til at håndtere disse ting. Jeg tror, at Gatwick vil være bedre forberedt fremadrettet,” siger easyJets administrerende direktør, Johan Lundgren.

På trods af de mange aflysninger som følge af dronehændelsen i december havde easyJet dog samlet set færre aflysninger i første kvartal end i det forudgående kvartal. I perioden oktober-december 2018 måtte selskabet i alt aflyse 764 flyvninger, mens der i perioden juli-september var i alt 1.051 aflyste easyJet-fly.

Johan Lundgren siger, at easyJet bortset fra forstyrrelserne i Gatwick har haft en “god start” på regnskabsåret. Selskabets passagertal steg i første kvartal med 15 procent til 21,6 millioner, mens omsætningen blev øget med 13,7 procent til 1,3 milliarder pund.

Norwegian blev også berørt
I alt blev omkring 1.000 flyvninger aflyst i London Gatwick som følge af dronehændelsen, og omkring 140.000 passagerer blev berørt.

Blandt de mange flyselskaber, som blev ramt af hændelsen, var Norwegian, der målt på antallet af passagerer er det tredjestørste flyselskab i lufthavnen efter easyJet og British Airways.

 

Relaterede artikler:

Gatwick åben for trafik igen efter drone-kaos

Største dag nogensinde hos easyJet

EasyJet åbner rute fra London til Aarhus