Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Droner stopper trafik i Stockholm-lufthavne

Sveriges største og tredjestørste lufthavn måtte begge i weekenden lukke for flytrafik i en halv time på grund af droneflyvning.

Flytrafikken i Stockholm Arlanda-lufthavnen måtte lørdag indstilles i 30 minutter, da en pilot havde observeret en drone i luften over lufthavnen. Og søndag gentog scenariet sig i Stockholm Bromma-lufthavnen. Også her lukkede man ned for starter og landinger i omkring en halv time. Det skriver flere svenske medier.

I Stockholm Arlanda, der er Sveriges største og Skandinaviens tredjestørste lufthavn, indtraf hændelsen omkring kl. 17.30. Politiet blev tilkaldt og forsøgte at finde gerningsmændene til det, som politiet betragter som ulovlig indtrængen. Uanset om dronen var inde over lufthavnens område eller ej, så er det strengt ulovligt at flyve med droner i nærheden af lufthavne. Omkring kl. 18 sendte flyvelederne igen fly på vingerne og tog imod landende fly.

Næsten præcis 24 timer senere var den så gal i Stockholm Bromma-lufthavnen, der er Sveriges tredjestørste lufthavn og er beliggende i et tætbebygget område i Stockholm-forstaden Bromma. Her måtte flytrafikken stoppes fra kl. 17.45 til omkring 18.15 søndag eftermiddag.

Hverken i Arlanda eller Bromma lykkedes det politiet at finde den eller de personer, som styrede dronerne.

Rykkede ikke ud
Episoderne i Stockholm kommer under en uge efter at flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag for halvanden uge siden observerede en drone under udflyvningen fra Bane 04R, som på det tidspunkt blev brugt til starter. De blev flyttet til Bane 30 indtil dronen var forsvundet.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så valgte Københavns Politi ikke at rykke ud og lede efter dronens ejermand i området for enden af bane 04R.

”Vi lod i første omgang lufthavnens eget security-beredskab håndtere sagen og vi rykkede derfor ikke selv ud. Det burde vi nok have gjort,” sagde ledende politiinspektør og chef for beredskabet i Københavns Politi, Peter Dahl, fredag til CHECK-IN.dk.

Den 6. maj i år kom et Airbus A330-300 fly fra Swiss meget tæt på en drone, da flyet var under indflyvning til Zürich Kloten-lufthavnen. Flyet kom fra Dar es Salaam og havde 12 besætningsmedlemmer og 185 passagerer ombord.

Interaktivt kort
Det er i Danmark strengt forbudt for både private og professionelle operatører at flyve med droner op til to kilometer fra en lufthavn. I en radius på op til fem kilometer er det kun professionelle uddannede droneoperatør, der må flyve og kun i op til 40 meters højde. Afstandene måles ikke fra midten af lufthavnen, men i en række cirkler fra eksempelvis baneenderne.

På droneregler.dk har Trafikstyrelsen lavet et interaktivt kort, hvor man tydeligt kan se hvor man må flyve med en drone – og hvor man ikke må.

 

Relaterede artikler:

Politiet erkender fejlvurdering af dronehændelse

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Passagerfly ramte drone

Piloter kortlægger drone-hændelser

DAT-fly i drone-hændelse

BA-fly ramte drone

Ingen undersøgelse af drone-hændelse

x

Læs Også

Atmosfæriske forstyrrelser skabte røglugt i SAS-fly

Piloterne på et Boeing 737-800-fly fra SAS registrerede en lugt af røg i cockpittet, og årsagen var formentlig den tropiske orkan Ophelia.

Skandinavien har 10 procent af EU´s luftfartsmarked

Norge, Sverige og Danmark har i 2016 alle haft vækst i antallet af flypassagerer, og de tre lande står tilsammen for mere end en tiendedel af EU´s luftfartsmarked.

Indenrigstrafik trak CPH ned

En stor tilbagegang i indenrigstrafikken var med til at give Københavns Lufthavn marginal passagertilbagegang, mens der var fremgang i Oslo og Stockholm.

Emirates øger til Stockholm

Til december øger Emirates antallet af ugentlige afgange mellem Dubai og Stockholm. Til gengæld må Stockholm skyde en hvid pil efter Airbus A380.

Delta lukker skandinavisk USA-rute

Delta Air Lines opgiver sommerruten til Arlanda i 2018, mens det amerikanske flyselskab til gengæld vil indsætte et større fly fra New York til København.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.