EasyJet-chef: Passagerafgift vil skade Københavns Lufthavn

Luftfartsselskaberne er bekymrede over udsigten til en passagerafgift på flyrejser, hvis S og SF får samlet flertal for forslaget. Det britiske lavprisflyselskab easyJet, der er fjerdestørste selskab i Københavns Lufthavn, mener at afgiften vil kunne skade lufthavnen.

Efterhånden som folketingsvalget rykker tættere på, breder bekymringen sig hos luftfartsbranchen. Europas største lavprisflyselskab Ryanair fortalte torsdag til CHECK-IN, at kapacitetsreduktioner og rutelukninger vil blive en konsekvens, hvis en dansk passagerafgift bliver genindført.

Nu melder endnu et selskab sig på banen og kommenterer det S-SF udspil, der er blevet et centralt element i valgkampen.

Det er Europas næststørste lavprisflyselskab, britiske easyJet, der samtidig er den fjerdestørste operatør i Københavns Lufthavn. Selskabet mener, at en mulig passagerafgift vil kunne skade Skandinaviens største lufthavn i Kastrup.

“En dansk passagerafgift vil medføre en betydelig reduktion i antallet af passagerer og have en negativ indflydelse på turismen og økonomien i en tid, der i forvejen er svær. Skatten er ikke fair for de danske forbrugere, og passagererne i Københavns-området vil i stedet vælge at flyve fra svenske lufthavne på samme måde, som tusinder af tyske passagerer i dag flyver fra hollandske lufthavne. Det vil skade ambitionen om at bevare Københavns Lufthavn som en primær skandinavisk lufthavn,“ siger Thomas Haagensen, der er easyJets General Regional Manager for Nordeuropa til CHECK-IN.

Udtalelserne kommer på baggrund af erfaringer fra andre markeder, hvor andre regeringer har forsøgt noget tilsvarende for at skaffe flere indtægter til statskassen.

“Holland droppede en tilsvarende passagerafgift efter at have oplevet de negative konsekvenser for økonomien, og i Tyskland bliver deres passagerskat udfordret mindre end et år efter, at den blev indført. Der er ingen grund til at gentage disse fejltagelser.“

EasyJet forventes i 2011 at transportere 800.000 flypassagerer til og fra Københavns Lufthavn. Selskabet har samtidig bebudet nye ruteudvidelser til Basel og Milano, hvilket indenfor de kommende år vil bringe selskabets passagertal i Københavns Lufthavn op i nærheden af en million årligt.