EasyJet-fly foran CPH GO-fingeren i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen / Københavns Lufthavn)

EasyJet: Ingen CPH-base før prisen kommer ned

Selvom easyJet vokser med 20 procent i Københavns Lufthavn, så skal lufthavnen ikke regne med at blive easyJet-base før priserne kommer ned.

(LONDON) Stadig flere easyJet-fly lander i Københavns Lufthavn og flere og flere passagerer går ombord på flyene. Siden 2008 har det britiske lavprisselskab således kunnet notere en vækst i passagertallet på over 20 procent hvert år. Og siden oktober 2010 har easyJet, som det eneste selskab, benyttet Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO.
Prisen for at bruge CPH GO er lavere end for at bruge den normale lufthavn.
Men lufthavnen skal ikke regne med at passagervæksten vil resultere i, at easyJet stationerer fly i København og etablerer en base. I hvert fald ikke lige foreløbig.
“København er en vigtig destination for os. Men CPH GO er stadig for dyr til at vi vil etablere en base i Københavns Lufthavn. Vi vil se på det, den dag prisen er rigtigt, men det er dyrt at etablere en base,“ siger Cath Lynn, kommerciel direktør i easyJet, til CHECK-IN.dk.
Takster ligger fast
I Københavns Lufthavn er der dog ikke megen imødekommenhed.
“Lufthavnstaksterne ligger fast frem til april 2015,“ siger lufthavnens chef for ruteudvikling, Ole Wieth Christensen.
De nye takster fastlægges efter en forhandling mellem Københavns Lufthavn på den ene side og luftfartsselskaberne på den anden side. Med ved forhandlingsbordet sidder de luftfartsselskaber, som har en andel på mere end fem procent af passagertrafikken i lufthavnen. Det er i dag kun SAS og Norwegian, som er så store.
EasyJet er med 4,5 procent lufthavnens tredjestørste operatør. Derfor kommer selskabet formentlig til at få en stol ved forhandlingsbordet, når parterne starter diskussionerne omkring et år før de nuværende takster udløber. Men easyJet skal ikke forvente, at priserne for at bruge CPH GO kun er en sag mellem easyJet og Københavns Lufthavn. For selvom easyJet indtil videre er eneste CPH GO-selskab, så har de andre selskaber indflydelse på hvad det skal koste easyJet at bruge lavprisfingeren frem over.