EasyJet-fly foran CPH GO-fingeren i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen / Københavns Lufthavn)

EasyJet: Prisen er for høj i lavprisfingeren

Der er slet ikke så stor økonomisk fordel ved at operere fra lavprisfingeren CPH GO i Københavns Lufthavn´, lyder det fra easyJet.

Det britiske lavprisselskab er easyJet er generelt glad for at bruge Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, som selskabets orange og hvide Airbus-fly fra åbningen i oktober 2010 og frem til for få uger siden var alene om at parkere foran. Det er muligt at lave en hurtig aflæsning og pålæsning af passagerer til og fra de fly, som betjener easyJets snart 12 ruter til og fra København.

Men omkostningerne ved at benytte CPH GO er ikke noget, der fremkalder jubel hos easyJet.

”Den reelle forskel i omkostningerne mellem at benytte CPH GO og den almindelige del af lufthavnen er mindre end vi troede, før vi startede med at benytte CPH GO,” fortæller easyJets nye danske landechef, Javier Gandara, til CHECK-IN.dk.

Og easyJet vil ikke betale for services, de ikke benytter.

”Det er kun marginalt billigere at benytte GO. Og prisforskellen burde naturligvis være højere, da vi ikke får den samme service, som de øvrige selskaber,” påpeger Javier Gandara.

Åbne nye ruter
EasyJets fly er i gennemsnit i luften 2-3 timer mere om dagen end de traditionelle netværksselskabers fly. Det skyldes en kortere såkaldt ”turn around-tid”, hvilket er den tid flyet er på jorden fra det er landet til det er i luften igen.

”Vi er meget glade for at operere fra CPH GO og turn around-tiden er god. Men vi så gerne en lavere pris,” siger Javier Gandara, der ikke lægger skjul på hvilken effekt lavere omkostninger ved at benytte CPH GO ville have.

”Hvis vi kunne reducere omkostningerne ved at operere fra Københavns Lufthavn, så ville vi selvfølgelig åbne nye ruter,” pointerer Javier Gandara.

Hvad der kunne lade sig gøre
Hos Københavns Lufthavn peger man på, at prisen for at benytte CPH GO er et resultat af forhandlinger med luftfartsselskaberne.

”Vi er den første europæiske lufthavn, der indførte differentierede takster, og vi havde også gerne set en større prisdifference mellem CPH Go og de andre terminaler, men de nuværende priser er resultat af, hvad det kunne lade sig gøre at forhandle sig frem til med flyselskaberne. Ved næste runde af takstforhandlinger får easyJet mulighed for at arbejde for, at priserne i CPH Go kan blive endnu mere konkurrencedygtige,” siger Carsten Nørland, salgs- og markedsdirektør, Københavns Lufthavn.

Aftalen om den nuværende takststruktur blev indgået i 2009 og skal genforhandles næste år. EasyJet er i dag lufthavnens tredjestørste operatør og det betyder, at selskabet næste år får plads ved forhandlingsbordet.

Selskab af Transavia
EasyJet fløj i 2012 lige over 1,1 mio. passagerer til og fra Københavns Lufthavn. I 2013 forventer selskabet at få lige under 1,3 mio. passagerer om bord på flyene fra København.

Det britiske lavprisselskabs orange og hvide Airbus-fly var fra åbningen af CPH GO i oktober 2010 og frem til for få uger siden alene om at parkere foran lavprisfingeren. I dag får easyJet-maskinerne selskab af Boeing-fly fra hollandske Transavia, der fornylig åbnede en rute til Eindhoven i Holland.