EasyJet udvider Hamburg-base

Med seks nye ruter får easyJet dobbelt så mange ruter fra sin næsten nyåbnede base i Hamburg, som selskabet har fra Københavns Lufthavn, der endnu ikke er blevet easyJet-base.

I slutningen af marts i år opgraderede easyJet Hamburg Fühlsbüttel fra blot at være en destination for seks ruter til at være en egentlig base med tre Airbus A319-fly stationeret og i alt 21 ruter til og fra den nordtyske lufthavn. Et træk, der var en stor begmand til Københavns Lufthavn. Efter at have haft easyJet som kunde i luftfarten gennem flere år – ovenikøbet med en hel finger næsten for dem selv – havde Københavns Lufthavn sat næsen op efter at de 12-13 ruter kunne blive til endnu flere og føre til at det britiske lavprisselskab stationerede fly i Københavns Lufthavn.

Men sådan skulle det ikke gå. I stedet valgte easyJet at mere end tredoble antallet af ruter fra Hamburg. Og til næste år fejres et-års jubilæet for baseåbningen med, at der åbnes yderligere seks nye ruter med i alt 18 ugentlige flyvninger. Det bringer selskabet op på 27 ruter fra Hamburg. Mere end dobbelt så mange som fra Københavns Lufthavn.

Således vil selskabet fra 29. marts næste år flyve dagligt mellem Hamburg og Paris Orly samt tre gange om ugen til Bologna og to gange om ugen til Pisa og Alicante. Fra slutningen af juni føjes Irakleion og Thessaloniki i Grækenland til rutekortet med to ugentlige flyvninger til hver af de to destinationer. Det skriver airlineroute.net.

Det fremgår ikke om åbningen af de nye ruter fører til, at easyJet stationerer et fjerde Airbus-fly på basen. Men det samlede antal nye flyvninger på en uge kunne tyde på det, da det passer meget godt med 2-3 rotationer per dag.

Lokkemiddel
Fra Københavns Lufthavn opererer easyJet omkring 12-13 ruter. Selskabet bruger lufthavnens særlige lavprisfinger, CPH GO, hvor kun hollandske Transavia er eneste anden bruger. Og de flyver slet ikke nær så tit som easyJet. Men CPH GO har endnu ikke været lokkemiddel nok til at få selskabet til at etablere en base med overnattende fly og besætninger i Københavns Lufthavn.

Den 26. marts næste år kommer easyJets ærkerival Ryanair til Københavns Lufthavn og etablerer en base med i første omgang et fly. Selskabet vil bruge netop CPH GO-fingeren.