- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

EasyJet: Vi vil ikke købe Norwegian

EasyJet afviser selv at byde på Norwegian eller gå med i et konsortium, der kan afgive et bud på det norske lavprisflyselskab. Men Alitalia er stadig interessant.

Konsolideringen raser i den europæiske luftfartsindustri, og IAG´s overraskende interesse for Norwegian har sat mange spekulationer i gang. Derfor var det heller ikke unaturligt, at pressen interesse samlede sig om Norwegian, da easyJet tirsdag i London præsenterede selskabets halvårsregnskab.

I dag er easyJet suverænt det største flyselskab i London Gatwick Airport med en markedsandel på omkring 40 procent, og selskabet har længe skelet til Norwegians fremgang i den britiske storlufthavn, hvor nordmændene er nået op på en markedsandel på over 10 procent, mens British Airways er noget større med 15 procent af de flere end 45 millioner passagerer, der rejste gennem lufthavnen sidste år.

Men selvom det kunne være attraktivt at øge tilstedeværelsen i Gatwick, så har easyJet ingen overvejelser om at give sig i kast med Norwegian.

“Vi er ikke interesseret i at købe Norwegian. Vi vil fokusere på vores kerneforretning,” siger easyJets koncernchef Johan Lundgren ifølge Bloomberg. Koncernchefen ønsker heller ikke at lade easyJet indgå i konsortier, der måtte ønske at byde på det norske lavprisflyselskab.

I stedet bekræfter den svenske koncernchef, at easyJet stadig ønsker at være en del af konsolideringen omkring Alitalia i forhold til det italienske selskabs europæiske ruter.

Pakkerejser og forrretningsrejsende
Koncernchef Johan Lundgren benyttede lejligheden til at afsløre, at easyJet fremadrettet satser mere på selskabets egen pakkerejseafdeling samt øge fokus på forretningsrejsende. Dermed vil det være muligt at bevæge sig væk fra det stærkt konkurrenceprægede marked på billige lavprisbilletter i løs vægt.

Johan Lundgren kom til easyJet i slutningen af 2017 og havde i bagagen erfaring med fra TUI, der netop er ekspert i pakkerejser. Den erfaring skal bruges til at styrke udviklingen af easyJet´s egen pakkerejseafdeling, der et par år efter etableringen endnu ikke har formået at udnytte det store markedspotentiale. EasyJet vil blandt andet styrke samarbejdet med hoteloperatørerne herigennem.

I forhold til forretningsrejsemarkedet ønsker easyJet at tilpasse tidtabellen på udvalgte ruter, således at det bliver mere attraktivt for forretningsrejsende at benytte selskabet. Herudover skal der etableres en ny online-portal, hvor mindre og mellemstore virksomheder lettere kan bestille billetter med selskabet.

EasyJet rapporterede i øvrigt en passagerfremgang i halvårsperioden frem til 31. marts 2018 på tre millioner til 36,8 millioner passagerer, hvoraf 700.000 kom fra easyJet´s nye base i Berlin-Tegel, der blev åbnet i januar. Overskuddet før skat var på otte millioner britiske pund, mod et underskud på 212 millioner pund i den tilsvarende periode året før. Medregner man Berlin-satsningen var der tale om et underskud på 68 millioner britiske pund før skat.

 

Relaterede artikler:

Norwegian afviser købstilbud fra IAG

IAG kan udnytte uforløst potentiale i Norwegian

IAG vil købe Norwegian

Udfordringer med Norwegian i easyJet-platform

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde