EasyJet-fly ved Go-fingeren i København Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

EasyJet vil fokusere på CPH

Københavns Lufthavn er dér easyJets danske fokus lægger. Det har Ryanairs baselukning i Billund ikke ændret på. Tilstedeværelsen i CPH skal øges med små skridt ad gangen.

(LUTON) København vil være eneste danske prik på det britiske lavprisselskab easyJets rutekort i flere år ud i fremtiden. Det fastslår selskabets danske landechef, Javier Gandara, da CHECK-IN.dk møder ham i easyJets hovedkontor i London Luton-lufthavnen til fejringen af selskabets 20 års fødselsdag.

“Vi ser Københavns Lufthavn som den lufthavn, som vi vil udvikle i Danmark i de kommende år,“ fastslår easyJet’s regionale chef for Danmark, Holland, Portugal og Spanien, Javier Gandara.

Dermed skal Billund Lufthavn ikke sætte næsen op efter at easyJet ser sit snit til at gøre sin entré i lufthavnen. I sommers lukkede Ryanair sin base i Billund Lufthavn og reducerede betjeningen af lufthavnen. Det har blandt andet fået Primera Air til at skrue op for betjeningen af flere af sine ruter og annoncere åbning af nye ruter næste sommer.

Ryanairs slækkede greb om Billund får dog ikke easyJet til at se mere positivt på lufthavnen. Hertil er det jyske opland for lille og Billund passer ikke ind i easyJet’s strategi om at flyve til de største byer og befolkningsområder i Europa, forklarer Javier Gandara.

To nye ruter
I Københavns Lufthavn er Ryanair nu oppe på at have 15 ruter – uden at have en base. Det irske lavprisselskabs massive entré i Københavns Lufthavn de sidste knap otte måneder, hvor selskabet er gået fra én til 15 ruter, får dog ikke easyJet til at skrue ekstra op for antallet af ruter og væksttempoet i CPH.

Næste år åbner easyJet to nye ruter fra København til Venedig og Lyon, mens man samtidig lukker en rute til Rom. Og det er alt hvad selskabet kommer til at foretage sig i sommerprogrammet 2016, understreger Javier Gandara.

Gøre meget mere i Europa
På det overordnede plan afviser easyJet’s topchef, Carolyn McCall, at easyJet vil kaste sig over langdistanceflyvninger i stil med dem, som Norwegian har fået stor succes med fra London Gatwick – en af easyJet’s største baser.

”Der er så meget mere vi kan gøre i Europa på de korte distancer. Så på kort og mellemlang sigt vil fokus være på Europa, hvor vi planlægger at vokse 7-8 procent om året,” pointerer Carolyn McCall.

Til gengæld holder hun døren åben for at feede passagerer ind til et netværksselskabs oversøiske ruter.

”Vi har set på feedertrafikken gennem et stykke tid. Og vi er i dialog med netværksselskaber, der som bekendt for fleres vedkommende taber penge på kortdistanceflyvningen indenfor Europa. Det er bare vigtigt, at feedersamarbejdet bliver på en ukompliceret måde i stil med den måde, som vi selv gør det på i dag,” siger Carolyn McCall.

Foto: Morten Lund Madsen.