Economy dyrere end Premium hos Norwegian

Prisen på de dyreste billetter på Norwegians Economy-klasse til New York kan i nogle tilfælde være højere end billetpriserne på Premium-klasse.

Hos de traditionelle flyselskaber er det som regel dyrest at rejse forrest i kabinen på Business Class, mens biletterne på Economy Class bagest i flyet vil være de billigste.

Sådan er det ikke nødvendigvis på de oversøiske ruter hos lavprisflyselskabet Norwegian. Her kan det nogle gange være billigere – og samtidig mere bekvemt – at rejse på Premium-klasse.

Norwegians prissystem er indrettet således, at den dyreste Economy LowFare-enkeltbillet fra Stockholm til New York koster 4.899 svenske kroner. Hertil skal lægges yderligere 499 svenske kroner, hvis man ønsker at tilkøbe to måltider, et stykke indskrevet bagage samt sædereservation. Samlet vil prisen således kunne løbe op i 5.398 svenske kroner for en enkeltrejse til The Big Apple.

Men da billetprisen på samme flyafgang kun lyder på 4.999 svenske kroner på Premium-klasse, vil det være billigere at købe sig plads forrest i kabinen. I denne pris er nemlig inkluderet måltider, bagage og sædereservation samt et bredere sæde med 46 tommers afstand mod de 31 tommer på Economy-klassen.

Prisstrukturen på ruterne fra Oslo har samme tendens. Dyreste enkeltbillet på Economy-klasse er 4.505 norske kroner. Oveni kommer plus-pakken til 399 kroner, således at totalprisen bliver 4.904 norske kroner. Til sammenligning koster Premium-billetten blot 100 kroner mere, hvor alt til gengæld er inkluderet.

Udbud og efterspørgsel
Når Norwegian i slutningen af november måned påbegynder flyvninger mellem København og Fort Lauderdale, vil der også være tilfælde, hvor det kan betale sig at vælge Premium i stedet for Economy. I december måned vil billetprisen på de dyreste Economy-flex billetter være op til 7.000 kroner per enkeltrejse, mens plus-pakken koster 499 kroner. En Premium-flex billet med alt inkluderet koster til sammenligning 7.500 kroner på en del afgange.

Hos Norwegian er der en simpel forklaring på den noget særartede prisstruktur.

“Prissætningenafgøres af udbud og efterspørgsel. Her er der tale om at der er stor efterspørgsel på vores Economy-produkt, og derfor nærmere priserne sig hinanden,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.

Norwegians Boeing 787-8 Dreamliner-fly er indrettet med i alt 291 sæder, hvoraf 32 er på Premium-klassen i en 2-3-2 konfiguration, mens de resterende 259 sæder er på Economy-klasse i en 3-3-3 opsætning.