Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Indrømmet, da jeg ombord på Norwegians Boeing 737-fly på vej mod Aalborg konstaterede, at mit Emporio Armani armbåndsur stadig befandt sig i CPH´s sikkerhedskontrol, mens dets ejermand i stedet sad i et flysæde i flere tusinde meters højde over Sjælland, så troede jeg ikke, at en genforening ville blive mulig.

Der var nemlig sket det uheldige, at da jeg en halv time tidligere var ved at fjerne bælte og ur ved en af sluserne i CPH Express-indenrigssporet, så fik jeg ikke uret med fra kassen igen, da jeg havde travlt med at komme videre ind i terminalen og finde det ventende indenrigsfly.

Det måtte ske på et tidspunkt. Jeg har selv ved flere andre lejligheder oplevet, at medrejsende glemmer at få ejendele med sig, og nu var det så blevet min tur. Jeg kunne naturligvis også påstå, at det var i embeds medfør, at jeg ønskede at skrive en anmeldelse af Københavns Lufthavn kundeservice i forbindelse med glemte sager og således tage en for holdet. Men jeg må dog gå til bekendelse og indrømme, at det var ufrivilligt, at jeg midlertidigt blev tidløs.

Omvej til hittegodsdatabase
Gode råd var dyre. I mit daglige arbejde har jeg fundet ud af, at Google er min sande ven i nøden. Derfor skrev jeg “cph.dk hittegods” i browseren, og herefter dukkede der en side op med fem resultater. Et af disse hed “Søg i MissingX – har du mistet eller glemt noget i lufthavnen eller på flyet ved ankomst til Københavns Lufthavn, kan du søge efter det i databasen MissingX.com”.

Så var jeg kommet et skridt nærmere og klikkede på linket. Der kom et en flot side frem med en 404-fejl og teksten “Hov. Siden du søger findes ikke.” Her kunne jeg konstatere, at jeg tilsyneladende ikke er den eneste, der mangler noget. Lufthavnen har åbenbart også et missing link et eller andet sted.

Efter lidt klikken rundt landede jeg på en side, der hed Lufthavnens Hittegodskontor. Denne side var spillevende, for her kunne man gå ind i en database og søge på effekter, som lufthavnen har fundet i løbet af de seneste 48 timer. Databasen er sorteret i forhold til 11 kategorier af effekter, henholdsvis pas og ID-kort, kreditkort, personlige dokumenter, tablets, bærbare PC, mobiltelefoner, elektronisk tilbehør, ure, punge, nøgler samt mindre tasker og poser.

Der var alt lige fra en sølvfarvet Huawei-mobiltelefon til en hvid Samsung tablet, et sæt bilnøgler, en taske i slangeskind, samt en Apple Macbook. I alt 38 genstande var fundet og ventede på deres ejermænd, men intet Emporio Armani-ur.

Hurtig og effektiv betjening
Hvis jeg havde fundet mit ur på listen, skulle jeg klikke på knappen med “anmod om fundne genstande”. I stedet måtte jeg vælge den anden knap, der hedder “rapporter tab” og beskrive, hvad jeg efterlyste.

I løbet af få timer var der svar tilbage, men desværre negativt. Med status “rejected” kunne lufthavnen oplyse, at uret ikke var blevet indleveret til CPH Hittegods, men at jeg var velkommen til at prøve igen efter et par dage.

Uret tilbage hos sin ejermand efter hjælp fra CPH Hittegods

Dagen efter blev det til endnu et besøg på hjemmesiden, og denne gang var der minsandten et Emporio Armani-ur på listen. Så fik jeg i stedet i stedet lov til at bruge “anmod om fundne genstand” knappen, og her fik jeg en personlig mail tilbage fra en medarbejder i kundeservice.

“Kære Ole. Vi sender dit ur på mandag, da posten ikke bliver hentet i weekenden,” skrev Charlotte, der er Customer Agent i kundeservice.

Inden skulle jeg dog læse det med småt, som man altid overser. Der var nemlig omkostninger forbundet med at blive genforenet med uret. Lufthavnen beregner sig et administrationsgebyr på 195 kroner for at pakke og ekspedere uret til PostNord, og det blå postvæsen beregner sig 60 kroner for at få pakken frem til modtageren.

Gratis politiekspedition
Få dage senere blev jeg genforenet med mit Emporio Armani-ur, der nu om dage mere er en pyntegenstand, end en tidsmåler, for den opgave klarer den uundværlige mobiltelefon ofte meget bedre.

Ved at læse noterne på CPH-hjemmesiden kunne jeg forstå, at jeg havde været heldig selv at finde uret via databasen. For efter maksimalt tre dage overdrager Københavns Lufthavn tabte og glemte sager til Politiets Hittegodskontor. Her skal man i stedet rette henvendelse til Københavns Politi på Politigården i København enten personligt eller telefonisk.

Politiet er noget billigere at lade sig betjene af. Her opkræver man nemlig intet servicegebyr for hverken opbevaring eller fremsendelse. Det er kun porto, der skal betales, hvis man vælger at lade Politiet fremsende de glemte sager.

Politiet opkræver intet servicegebyr for hverken opbevaring eller fremsendelse. Dog opkræves almindelig porto for fremsendelse. Hos Københavns Lufthavn kan man i stedet komme til at betale op til 700 kroner i gebyr for opbevaring, der er på 50 kroner per dag efter de første 24 timer.

Halvdelen er elektronik
Københavns Lufthavn oplyser, at man i 2017 ekspederede 13.343 genstande og effekter, der blev indleveret til lufthavnens hittegodsafdeling. Op imod halvdelen (48,8 procent) blev indleveret fra handlingselskaber og flyrengøring, mens omkring en tredjedel blev indleveret fra Security mens de resterende omkring 20 procent var genstand, der var glemt andre steder i lufthavnen.

Indleveret af Antal Procent
Handlingselskaber og flyrengøring 6.514 48,8 %
Security 4.394 32,9 %
Øvrige CPH 2.435 18,3 %
I alt 13.343 100 %

 

I 2017 udgjorde elektronik, omfattende tablets, computere, mobiltelefoner og headphones, omkring 47 procent af alt indleveret hittegods.

“En ’stor synder’ er lommen foran sædet på flyet, hvor det er let at glemme eksempelvis tablets, laptops og anden elektronik. Her stammer en meget stor del af det indleverede hittegods fra flyene fra,” fortæller pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Tilsvarende er Security en anden storleverandør af hittegods. Her er det let at glemme især mindre genstande som nøgler og ure i bakkerne. Pressechefen fortæller, at det vil være godt at gøre det til en vane at lægge små genstande, man har i bukselommen, i sin taske eller måske i jakkelommen, inden man når til security-checket. Og så lige huske at tjekke bakken en ekstra gang.

CPH oplyser, at omkring 25 til 30 procent af fundne genstande bliver genforenet med deres ejermand, inden de overdrages til politiet.

Indrømmet, da jeg ombord på Norwegians Boeing 737-fly på vej mod Aalborg konstaterede, at mit Emporio Armani armbåndsur stadig befandt sig i CPH´s sikkerhedskontrol, mens dets ejermand i stedet sad i et flysæde i flere tusinde meters højde over Sjælland, så troede jeg ikke, at en genforening ville blive mulig. Der var nemlig sket det uheldige, at da jeg en halv time tidligere var ved at fjerne bælte og ur ved en af sluserne i CPH Express-indenrigssporet, så fik jeg ikke uret med fra kassen igen, da jeg havde travlt med at komme videre ind i terminalen og finde det ventende indenrigsfly. Det…

Bedømmelse

Bedømmelse

Oversigt :
Plus: Afdelingen for kundeservice lever op til navnet, effektivt søgeværktøj, hurtig ekspedition.

Minus: Svær at finde CPH Hittegods på hjemmeside, administrationsgebyr på 195 kr.’