Aktionærerne i Air Belgium. Fra venstre mod højre: Jean-Marie Focant, Mikko Rautio, Peter Yip, Niky Terzakis, Eric Bauche og Alexey Sumchenko (Foto: Air Belgium)

Ejerkredsen i nyt flyselskab er afsløret

Sabena Aerospace er sammen med en tidligere Finnair-chef, en kinesisk forretningsmand og en kasakhstaner blandt ejerne i Air Belgium.

Det nystartede langdistanceflyselskab Air Belgium går på vingerne den 30. april, hvor den første flyvning til Hong Kong udgår fra Brussels South-Charleroi.

Gennem det to år lange opstartsprojekt har det været uklart, hvem der økonomisk stod bag det nye selskab, der har en startkapital på 20 millioner euro, eller hvad der svarer til 150 millioner kroner. Men det løftede ejerne sløret for umiddelbart før påske.

Der er i alt fem ejere, og største aktionær er Aviation Investment Holding, der har sat sig på 49,99 procent af aktierne i det nye flyselskab. Bag dette selskab er tre personer med relationer til Kina og Hong Kong.  Den første er Peter Yip (Ye Mao Lin), der er en kinesisk forretningsmand, der i dag står i spidsen for CSG Consultancy hos Consumer Search Hong Kong Limited.

Med sig har Peter Yip en kasakhstansk forretningsmand ved navn Alexey Sumchenko, der via Hong Kong-selskabet Falcon Hero Limited er nævnt i de hemmelige dokumenter, der er kendt som Panama-papirerne.

Den sidste person i triumviratet er finske Mikko Rautio, der i 1950´erne kom til Kina som treårig sammen med sine forældre. Han var Finnairs Kina-chef fra 1987 til 1995, inden han blev Asien-direktør for det finske flyselskab fra 1995 til 2000. Fra 2000 til 2013 var Mikko Rautio flyselskabets kinesiske forbindelsesofficer med base i Shanghai. Herudover sidder Mikko Rautio i bestyrelsen for Laapeenranta Airport.

Sabena-selskab blandt ejerne
Udover Hong Kong-triumviratet ejes Air Belgium også af 3T Management & Associates, hvor Air Belgiums administerende direktør, Niky Terzakis, er repræsenteret. Ejerandelen er på 19,99 procent.

To aktionærer har indskudt 12,5 procent af selskabets kapital, og der er tale om to lokale investeringsselskaber, henholdsvis Société Régionale d’Investissement de Wallonie og Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij.

Endelig er Sabena Aerospace repræsenteret med fem procent af aktierne. Selskabet, der beskæftiger sig med MRO-services til flyselskaber, var indtil slutningen af 2001 en del af Sabena, der gik konkurs i november samme år. Sidenhen blev Sabena Aerospace indlemmet i den franske TAT Group, men siden 2014 er selskabet atter kommet på belgiske hænder.

Returbilletter fra 3.720 kroner
Air Belgium har tirsdag startet billetsalget til Hong Kong. Selskabet lægger ud med returpriser fra Charleroi til Hong Kong på henholdsvis 449, 999 og 1.799 euro i Economy, Premium Economy og Business Class. Det svarer til henholdsvis 3.720, 7.450 og 13.400 danske kroner.

Indtil videre er det kun muligt at bestille billetter på flyselskabets hjemmeside, da integrationen til GDS-systemerne endnu ikke er på plads.

Air Belgium flyver hver mandag, onsdag, torsdag og søndag fra Brussels South-Charleroi til Hong Kong. Det er tre 11 år gamle Airbus A340-300, der tidligere har været beskæftiget hos Finnair, der indtil videre udgør det belgiske flyselskabs flåde.

Lavprislufthavnen i Charleroi har fået indrettet en business lounge til Air Belgiums passagerer i Premium og Business Class, og i begyndelsen af 2019 venter man åbne en helt ny terminal for dette segment.

 

Relaterede artikler:

Tidligere Finnair-fly skal genrejse belgisk stolthed

Hong Kong-flyvninger fra lavprislufthavn

Hong Kong er første destination for Air Belgium

Nyt belgisk flyselskab vil flyve til Asien