Ekstra brændstofregning på 321 milliarder

Verdens luftfartsselskaber får en ekstra brændstofregning på 321 milliarder kroner i 2011. Det viser nye beregninger, der understreger brændstofprisernes betydning for hele branchen. Og de høje brændstofpriser er kommet for at blive.

Man kan lige så godt vænne sig til det, for de høje brændstofpriser er kommet for at blive.

I strømmen af kvartalsregnskaber og halvårsregnskaber for alverdens luftfartsselskaber går især én ting igen for alle, nemligforklaringen om at brændstofpriserne stiger og stiger og samtidig enten udhuler profitten eller direkte er årsagen til massive underskud.

Ifølge tal fra den internationale luftfartsorganisation International Air Transport Association (IATA) vil verdens luftfartsselskaber i år få en ekstraregning på ikke mindre end $61 milliarder på grund af de højere brændstofpriser. Det svarer til knap 321 milliarder danske kroner i ekstra regning.

Tallene er baseret på en gennemsitspris for en tønde råolie på $128, hvilket IATA forventer for 2011.

Ifølge IATAs Jet Fuel Price Monitor er brændstofpriserne for luftfartsbranchen steget med 51,8 % de seneste 52 uger.

Og det er et niveau man lige så godt kan vænne sig til. I de seneste regnskabsmeddelelser forudser luftfartsselskabernes ledelser næsten enstemmigt, at man ikke længere kan betragte de nuværende brændstofpriser som ekstraordinært høje. Oliepriser på over $100 per tønde er den nye normal.

Derfor kan luftfartsselskaberne ikke vente på at priserne falder tilbage til et “normalt“ leje. Den erkendelse afspejler sig direkte i de mange ekstraordinære spareplaner,effektiviseringerog investeringer i nye og mere brændstoføkonomiske fly.

Den ekstra brændstofregning på 321 milliarder kroner i 2011 understregerbrændstofprisernes betydning for omkostningerne. Til sammenligning udfgjorde brændstofregningen 14 % af produktionsomkostningerne for luftfartsselskaberne i 2003. Dengang kostede en tønde råolie i gennemsnit $29. I den seneste prognose venter IATA, at brændstofpriserne i 2011 vil udgøre over 30 % af produktionsomkostningerne.

Især de selskaber, der i forvejen er presset finansielt, lider voldsomt under de høje brændstofpriser fordi de har ringe mulighed for at “hedge“ olieprisen. I modsætning hertil står lavprisflyselskaber som blandt andre Ryanair, der har kapital til at hedge sine brændstofkøb.

Ifølge koncernchef Michael O’Leary, har Ryanair via hedging afdækket 90 % af sit forventede brændstofbehov i 2011/2012 til priser, der ligger 25-30 % under den nuværende markedspris. Ryanair forudså da også i sidste uge, at de høje brændstofpriser vil tvinger konkurrenterne til yderligere at øge deres brændstoftillæg og billetpriser. Det vil fremskynde konsolideringen og tvinge flere luftfartsselskaber helt ud af branchen.