El Al blokerer for bedre forbindelser til Israel

Den israelske turistindustri skriger på mere flykapacitet mellem Europa og Israel. Men en forbedring af europæiske luftfartsselskabers muligheder på det israelske marked blokeres af hensynet til de israelske selskaber.

Det er som bekendt ikke altid lige nemt at tilfredsstille alle. Det ser man i Israel, hvor turistindustrien skriger på mere kapacitet mellem Europa og Israel for at få endnu flere europæere til at vælge landet som feriemål.

Derfor tager man med kyshånd i mod EU og den israelske regerings bestræbelser på at indgå en såkaldt ”Open Skies”-aftale mellem EU og Israel. Aftalen skal gøre det nemmere for især de europæiske luftfartsselskaber at åbne nye ruter og udvide eksisterende ruter til Israel.

Men på den anden side står hensynet til de israelske selskaber med ”flag carrieren” El Al i spidsen, der vil blive presset af eventuelt øget europæisk konkurrence. Open Skies-aftalen mellem EU og Israel blev indgået i marts i år, men det israelske kabinet kvier sig mod at implementere aftalen af hensyn til El Al og de to andre israelske selskaber Arkia og Israir. Og det frustrerer den israelske turistminister Stas Misezhnikov.

“Turistindustrien har brug for mere kapacitet, da den nuværende situation ikke giver den ønskede effektivitet,” forklarer Stas Misezhnikov til Air Transport World.

Det irske lavprisselskab Ryanair ser et potentiale for at åbne 40 ruter fra Israel til Europa og transportere 2,2 mio. passagerer om året, hvis Open Skies-aftalen bliver effektueret.

90 procent med fly
65 procent af ruteflytrafikken til Israel kommer fra EU og flyselskaberne transporterede i 2011 mere end syv millioner passagerer mellem EU og Israel. 90 procent af Israels fire millioner årlige turister kommer til landet med fly. Israel har i dag en Open Skies-aftaler med USA. Hovedparten af turisterne kommer fra USA, Rusland, Tyskland og Storbritannien. Stas Misezhnikov ser derfor en Open Skies mellem Israel og Rusland som det næste naturlige skridt.

SAS åbnede den 4. juni en rute mellem København og Tel Aviv med en ugentlig returflyvninger. I juli og august flyves to gange om ugen og fra vinterfartplanens ikrafttræden 28. oktober øges til tre ugentlige afgange.