Emirates balancerer på kanten af lovgivningen

Det Dubai-baserede flyselskab Emirates har fået specialdesignet danske cykler, som rejsebureauer modtager som belønning for godt salg. Initiativet kan være på kant med markedsføringsloven, mener Forbrugerombudsmanden.

Det er almindelig kendt, at flyselskaberne af og til belønner de rejsebureauer og deres medarbejdere, der kan præstere et godt salg. Ofte vil der være tale om præmier, der har en så beskeden værdi, at den ikke vil være egnet til at virke skadelig på rådgivningen og kundebetjeningen.

Der kan ikke fastsættes en beløbsmæssig grænse for, hvornår det er tilladt at lade forhandleren eller dennes ansatte modtage en præmie. Men ved fastlæggelse af værdien lægges der vægt på handelsværdien og ikke indkøbsprisen.

Det kan bringe flyselskabet Emirates på kant med markedsføringsloven, idet Dubai-selskabet netop har fået specialdesignet et antal cykler, som bliver foræret til de rejsebureauer, der er bedst til at sælge Emirates-produkterne.

“Vi belønner jævnligt vores samarbejdspartnere, og denne gang ønskede vi at angribe det på en helt anden måde. Cyklerne er bare vores første tiltag for at styrke Emirates´ brand-tilstedeværelse på gaderne i København og i andre større byer i Danmark,“ udtaler Teddy Zebit, der er chef for Emirates i Norden, i en pressemeddelelse.

Men for at komme i betragtning til en cykel, skal man præstere efter et salgsmål. De rejsebureauer, der har den største salgsstigning indenfor en given periode, vil blive præmieret.

Forhandlerpræmiering
Hos Forbrugerombudsmanden har man ikke endnu ikke hørt om den konkrete sag, som er kommet til mediernes kendskab gennem en pressemeddelelse, som Emirates valgte at udsende om initiativet.

“Der kan være tale om ulovlig forhandlerpræmiering, hvis initiativet sker med henblik på at fremme salget af flyselskabets produkter i Danmark. Men det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte sag,“ siger en konsulent hos Forbrugerombudsmanden, der har læst pressemeddelelsen.

I markedsføringsloven fremgår det, at hvis præmien er givet til forhandlerens eller de ansattes private brug, så vil der være tale om ulovlig forhandlerpræmiering. Hvis præmien fordeles ved lodtrækning mellem de ansatte vil det være i strid med god markedsføringsskik, hvis det er nødvendigt at omsætte for et vist beløb for at kunne få adgang til præmien.

Eneste mulighed for, at præmien kan falde ind under lovlig forhandlerpræmiering vil være de tilfælde, hvor der kan være tale om, at præmien – og i dette tilfælde en cykel med flyselskabets navn og logo – kan benyttes som en del af forhandlerens markedsføring. Der vil i sådanne tilfælde være tale om erhvervsmæssig brug. Men reglerne er rimelig snævre, idet en præmiering i form af en kaffemaskine, der bruges i forhandlerens kantine, vil være ulovlig – uanset om den har et Emirates-logo eller ej. Problemet med cyklerne er derfor, at Emirates ikke kan være sikker på, at der ikke trækkes lod om præmien blandt medarbejderne.

Advokatfirma har rådgivet Emirates
Hos advokatfirmaet Bruun & Hjejle, der har undersøgt den juridiske baggrund for at gennemføre kampagnen, mener man at lovens bogstav er fulgt til punkt og prikke.

“Den er i overensstemmelse med markedsføringsloven. Den vurdering jeg har anlagt er en væsentlighedsvurdering, hvor jeg sammenholder alle elementer i kampagnen og ser dem i sin fulde sammenhæng,“ siger Robin Philip, der er advokat og partner i Bruun & Hjejle.

Bruun & Hjejle oplyser, at der i første omgang er tale om under 10 cykler, der vil blive fordelt mellem et tilsvarende antal rejsebureauer, og hver cykel repræsenterer en værdi på 3.500 kroner inklusive moms.