Emirates Boeing 777-200.

Emirates fra Barcelona til Mexico

Noget overraskende har Emirates fået tilladelse til at flyve direkte mellem Barcelona og Mexico City. Det bliver selskabets tredje atlantrute fra Europa.

Lige siden sommeren 2016 har der været rygter om, at Emirates ville forsøge at åbne en rute fra Dubai via Barcelona til Mexico City. Det ser nu ud til at blive en realitet. Det skriver den spanske avis El Economista.

Ministeriet for offentlige arbejder i Spanien godkendte tidligere på ugen ansøgningen fra Emirates om at benytte de såkaldte fifth freedom rights til at etablere en rute mellem Barcelona og Mexico City. Dette blev annonceret i Dubai af den spanske minister for infrastruktur, transport og boliger, Julio Gómez-Pomar, efter et møde med flyselskabets vicedirektør, Salem Obaidalla.

De spanske myndigheder understreger, at tilladelsen har været mulig som følge af det gode forhold mellem begge landes luftfartsmyndigheder, og det forlyder også, at Iberia og Aeromexico har været hørt i processen. De to flyselskaber betjener allerede Mexico City fra Madrid-Barajas lufthavnen.

Emirates vil forsøge at etablere ruten så hurtigt som muligt, hvilket formentlig vil blive i løbet af sensommeren. I første omgang vil der blive tale om en daglig rundtur med Boeing 777-200LR i en treklasses-version. Dermed vil der blive udbudt en årlig kapacitet på 190.000 sæder, hvor Emirates forventer at kunne få 150.000 passager på ruten.

Begrænset af den tynde luft
At Emirates vil etablere en one-stop rute fra Dubai til Mexico City hænger blandt andet sammen med afstanden. Fra Dubai til Mexico City er der 14.346 kilometer ad luftvejen, hvilket vil udfordre rækkevidden på Airbus A380 og de langtrækkende Boeing 777-fly hos Dubai-selskabet. I dag flyves eksempelvis nonstop med Airbus A380 fra Dubai til Auckland, og det er en tur på 12.202 kilometer.

Udfordringen med Mexico City er, at byen og lufthavnen ligger i 2.250 meters højde over havet, og kombineret med det varme klima vil det reducere den maksimale startvægt på flyet, således at det ikke vil være muligt at flyve med fuld belægning og last, når brændstoftankene også skal være fyldt op.

Derfor er det nødvendigt at gøre et fuelstop undervejs, hvorfor Barcelona El-Prat lufthavnen er blevet valgt til mellemstation. Hertil er der nemlig kun 9.496 kilometer fra Mexico City.

Tredje atlantrute fra Europa
Det er ikke første gang, at Emirates etablerer ruter via europæiske lufthavne. Siden 2013 har Emirates fløjet dagligt med Airbus A380 fra Milano-Malpensa til New York-JFK, og siden marts 2017 med Boeing 777 fra Athen til New York-Newark.

De store europæiske netværksflyselskaber har løbende holdt øje med Emirates, der gerne vil etablere transatlantiske ruter fra det europæiske kontinent. Men det hander i høj grad om luftfartspolitik, da de fleste europæiske lande ønsker at beskytte nationale flyselskaber fra den konkurrence, som Emirates eventuelt vil kunne påføre.

Det kræver en såkaldt fifth freedom right til at flyve mellem to fremmede lande med et fly, der udgår fra eller slutter i flyselskabets eget hjemland, og det er nu indtil videre lykkedes at overtale regeringer i Grækenland, Italien og Spanien om at få etableret sådanne aftaler begrænset til de specifikke ruter.

 

Relaterede artikler:

Endnu en Emirates-rute fra Europa til New York

Emirates vil flyve fra København til Seattle

Emirates vil flyve fra Europa til USA