Emirates har problemer med punktligheden

Selskabet forbindes ofte med høj service og nye fly. Men på ét punkt er Emirates at finde i den helt anden ende af skalaen.

Luftfartsselskabet Emirates forbindes oftest med sublim service både på jorden og i luften samt nye lækre fly. Emirates er den suverænt største Airbus A380-kunde, ligesom selskabet sidste år lagde gigantordrer på nye langdistancefly hos Boeing og Airbus.

Men på ét parameter er selskabet at finde i den helt anden ende af skalaen. Det er på punktlighed. Således viser Flightstats’ månedlige opgørelser, at Emirates i januar blev nummer 42 ud af 46 af de største internationale luftfartsselskaber målt på evnen til at ankomme til tiden. Kun fire kinesiske luftfartsselskab, som har mange flyvninger ud af overfyldte kinesiske lufthavne, blev dårligere placeret end Emirates.

70 procent af Emirates’ flyvninger ankom inden for de 15 minutter efter planlagt ankomsttidspunkt, som Flightstats definerer som rettidig ankomst. Knap 13 procent ankom mellem 15 og 29 minutter for sent, mens 6,5 procent ankom mellem 30 og 44 minutter for sent. Knap 10 procent af flyene var mere end 45 minutter forsinket.

Vigtigt for koncept
Emirates’ forretningskoncept er bygget op omkring selskabets trafikknudepunkt i Dubai ved Den Persiske Golf, hvor passagerer fra hele verden flyves ind til. En del står af og holder ferie eller laver forretninger i Dubai. Men langt hovedparten skifter blot fly for at flyve videre til Asien, Europa, Afrika, Sydamerika og Nordamerika.

Når en meget stor del af flyene kommer meget langvejsfra, så er det oplagt, at risikoen for sene ankomster er stor. Men på den anden side er det vigtigt for Emirates’ koncept med Dubai som transferknudepunkt, at de rejsende ikke mister deres videreforbindelse på grund af at flyene ankommer for sent.

Emirates har ikke ønsket at kommentere historien.